Clubul criticii
Regizorul cu trei filme la activ,
larba verde de acasă,
Castelul din Carpați și recentul
Ochi de urs,
Stere Gulea, înfruntând tradiţia conform căreia realizatorii vin la Clubul criticii blindați întotdeauna cu câţiva colaboratori, a venit singur-singurel. În schimb, l-a avut alături (la propriu şi la figurat), pe invitatul de onoare al serii, distinsul critic literar Alexandru Paleologu, peste care, în materie de Sadoveanu, după volumul „Treptele lumii sau calea către sine a lui Mihail Sadoveanu”, imposibil e de trecut.
Alexandru Paleologu a vorbit despre modificările operate de Stere Gulea în textura textului, despre „caracterul numinos al nuvelei, transferat în film prin mijloace care îl transformă dintr-o aventură în microcosm într-o aventură în macrocosm”. În definitiv, conchide Alexandru Paleologu, e foarte riscant să iei o capodoperă ca punct de plecare al unui film; foarte rar se întâmplă ca ceea ce rezultă să fie tot o capodoperă; cunosc un singur exemplu:
Ghepardul lui Visconti. „Un anume decorativism —
opinează Valerian Sava — curmă frisonul dramatic, ideea de însingurare se diluează, starea de tensiune „simulata", cu care începe filmul, nu e susţinută pe parcurs nici de peisajul interior, nici de cel exterior.” „Eu am văzut filmul ca o tragedie —
afirmă Nicolae Mateescu — extrasă din opera unui scriitor care nu e deloc dramatic; există, cred, o mare afinitate între universul cinematografic al lui Stere Gulea şi universul sadovenian”. „Cinematograful mondial
remarcă Ecaterina Oproiu, fuge de capodopere; nu e deloc la îndemâna oricui acel necesar proces de descompunere, de retopire a capodoperei literare şi de re-creare cinematografica a unui univers echivalent. I-aş reproşa ecranizării lui Gulea o prea mare precizie a contururilor, o lumină prea puternică pusă pe poveste, anihilând orice tremur al muchiilor, orice fibră de mister.”...
La întrebarea „care sunt problemele de scriitură pe care vi le-ați pus?”
regizorul răspunde: „Am încercat, împreuna cu operatorul
Florin Mihăilescu, un stil voit prozaic, un cinema extrem de simplu. Am încercat să vedem de-aproape lumea lui Sadoveanu, în modul cel mai firesc, cu obiectivele cele mai normale, cât mai neutru”. Ce filme aţi vizionat pentru documentare?
Răspuns: „în special Bergman (
A şaptea pecete,
lzvorul fecioarei) și Tarkovski... Pentru că, mărturiseşte în final
Stere Gulea, şi eu cred într-un fantastic de sorginte folclorică”... în loc de concluzie, două întrebari (
a reflechir): 1. Care sunt şansele celei de-a şaptea arte de a fi sau a nu fi şi o „artă a glosării”? şi 2. Care sunt, invariabil, şansele şi neşansele oricărei „aventuri ecranizatoare”?