Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



O comedie gravă


     Ecranizare după nuvela cu acelaşi titlu de Ioan Groşan, Caravana cinematografică îşi plasează acţiunea la sfârşitul anilor ’50, într-un sat ardelean înglodat în noroaie, unde viaţa se scurge lent şi fără evenimente spectaculoase. Până în ziua când, într-un camion răpănos, îşi face apariţia un activist de partid, trimis de la “centru” în scopuri propagandistico-culturale. Misiunea tovaraşului Tavi se dovedeşte mai grea decât crezuse: vremea îi este potrivnică, rolele filmului care trebuie proiectat în faţa sătenilor se răstoarnă în noroi, protipendada locală (primarul, învăţătorul, bibliotecara) se straduieşte de milă de silă să-l ajute dar soluţiile nu sunt cele mai fericite, tânăra bibliotecară Corina se arată încântată de avântul lui revoluţionar dar nu răspunde la avansurile lui erotice etc.
     Regizorul-scenarist Titus Muntean face din acest subiect o comedie gravă cu accente caricaturale, fără stridenţe, cu o remarcabilă preocupare pentru reconstituirea atmosferei de epocă. Fiecare personaj este portretizat precis şi nuanţat de o distribuţie bine aleasă. Tavi (excelent Dorian Boguţă la primul său rol de anvergură) este întruchiparea propagandistului zelos, dobitoc şi deloc blând (din aceeaşi familie cu tanărul care se duce să alfabetizeze un sat în filmul Amintiri din epoca de aur). Există în el şi o credinţă autentică în misiunea care i-a fost încredinţată, şi o teamă că ar putea-o rata, şi dispreţul disimulat pentru lumea satului din care ar vrea chipurile s-o salveze pe bibliotecară, şi mai presus de orice se simte nemernicia celui obişnuit să comande şi să ameninţe în numele Partidului. Primarul (Mircea Diaconu) nu este nici el mai simpatic atâta vreme cât vrea să o azvârle pe tânăra bibliotecară în braţele activistului numai pentru a scăpa de bucluc. Are de altfel o bogată experienţă în astfel de “vizite de la centru”, iar faptul că, în final, se mai anunţă una nu e de natură să-i deranjeze tabieturile. O revelaţie este tânăra actriţă Iulia Lumânare care dozeză atent ambiguitatea Corinei, o fată fragilă, retrasă şi de bunsimt, care însă răspunde solicitarilor primarului de a fi draguţă cu activistul pe care îl excită discret, fără să bănuiască consecinţele. Dintre actanţii acestui “joc de societate” nu trebuie omişi nici securistul pe post de şofer (Alexandru Georgescu), nici dl. Benea (Nicolae Urs), intelectualul satului şi potenţial turnător.
     Caravana cinematografică este un film solid, făcut de un profesionist care foloseste corect şi eficient instrumentarul pe care îl are la îndemână.
 
 
(Bucarest Hebdo, mai 2010)

Tags: caravana cinematografica, cristina corciovescu, cronica de film, dorian boguta, ioan grosan, titus muntean

Comments: