Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



​O carte devenită film: „Tancul”


     Celebrul autor al povestirii și scenariului filmului Reconstituirea (una dintre singurele opere cinematografice ce au semnalat cruzimile limbajului dublu din comunism) a transformat scenariul propus pentru producția cinematografică „Tancul” într-un roman a cărui lectură pune destule semne de întrebare cititorului. Ce se întâmplă atunci când universul real este cutremurat de o întâmplare ieșită din obișnuit? Ce oameni mai pot reacționa, atunci când absurdul se instalează în cotidian? De câte ori marile momente ale existenței omenești, naștere, căsătorie, moarte, sunt pândite de derizoriu în fluxul unei vieți guvernate de întâmplare?
     Romanul lui Horia Pătrașcu este un avertisment împotriva indiferenței, împotriva lipsei de solidaritate umană, împotriva amestecului de valori ce pândește o societate aflată într-o permanentă tranziție. Aventura fostului student, revenit în mediul rural pentru a fi „patron” de locantă, Nicolae Cârnu, zis Lae, se desfășoară după regulile geometrice ale tragediei clasice, într-o perfectă unitate de timp, loc și acțiune. Obiectul nedumeririi consătenilor lui Lae, tancul aterizat din senin în ograda sa, nu este decât un pretext pentru întrebările amintite și pentru altele subînțelese.
     Horia Pătrașcu rămâne același scriitor modern, care continuă să-și pună întrebări, cu un secret dar al umorului negru, dar cu conștiința limpede a moralistului fără a cărui mărturie am fi mai săraci. Flicitări și Editurii Allfa, care a publicat acest roman extrem de percutant și actual. 
 
(România liberă, 3 iulie 2003)

Tags: andrei enache, calin stanculescu, tancul

Comments: