Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Norocel, un nou film românesc în plin turnaj


Premiera, posibilă până la sfârșitul anului ― Victoria Cociaș, Dorel Vișan și debutantul Tedi Necula, în rolurile principale
     Titlul filmului, „Norocel”, aflat în plină producție, vine de la numele personajului principal, un copil handicapat psihomotor. Scenariul este semnat de prolificul autor Răsvan Popescu (autorul unor texte cinematografice transpuse pe peliculă de Lucian Pintilie, Marius Teodor Barna, Nicolae Mărgineanu). Cunoscutul cineast Radu Gabrea semnează regia noului film românesc, printre motivațiile opțiunii sale pentru scenariul lui Răsvan Popescu numărându-se calitățile prozei cinematografice, mesajul extrem de generos al unei povești ce îndeamnă la reflecție și normalitate. „Problema unui copil handicapat, ne declara regizorul filmului, Radu Gabrea, lupta sa pentru integrarea în societate sunt privite dintr-un unghi extrem de original. Norocel are doi părinți care încearcă, fiecare în felul său, să-l ajute să-și depășească condiția. Mama îl susține pentru familiarizarea cu lumea reală, uneori dură, dar care îl poate sprijini în procesul său de acomodare, iar tatăl încearcă să construiască o lume ireală, o lume lipsită de primejdii, propunând un refuz al realității care poate deveni dramatic în consecințele sale asupra evoluției copilului”.
     L-am reîntâlnit pe regizorul Radu Gabrea la unul dintre locurile de filmare din București, în incinta restaurantului „Sighișoara”, unde se făceau pregătirile pentru turnarea unui cadru important, a cărui eroină este mama lui Norocel, interpretată de Victoria Cociaș, apreciata actrița a Teatrului Nottara. Timp de aproape trei ore, salonul restaurantului a fost pregătit pentru a deveni locul acțiunii, în care replica unor musafiri întârziați ai localului declanșează o puternică reacție a eroinei. Ferestrele restaurantului sunt acoperite cu pânză neagră și orice geană de lumină exterioară este vânată. Filmarea începe mult după orele prânzului, dar timpul acțiunii este spre miezul nopții. Operatorul filmului este cunoscutul director de imagine Marian Stanciu, iar decorator este un „clasic” al scenografiei românești de film ― Mircea Râbinschi. Ambii au colaborat  cu o mică, dar talentată echipă pentru a construi cu exactitate atmosfera și decorul unei taverne la miez de noapte, unde o femeie cu probleme (mama lui Norocel) vine să uite de necazurile pricinuite și de un soț cu care nu se înțelege în adoptarea unei conduite comune în creșterea și educarea lui Norocel.
     Cu deosebită amabilitate, Victoria Cociaș îmi oferă câteva date despre biografia personajului său: „Mama este o femeie care dorește să-și integreze fiul într-o societate normală, prezentându-i coordonatele reale ale acesteia. Conflictul cu soțul (Tataie, interpretat de Dorel Vișan) este generat de opțiunea acestuia pentru o lume ideală, în care ar trebui să se integreze Norocel. Tensiunea părerilor divergente naște un conflict cu multiple consecințe, ce acutizează o problemă existențială. Refugiul în băutură sau întoarcerea spre credință sunt niște coordonate dificile pe care se schițează acest personaj”.
     Cunoscutul actor al Naționalului clujean Dorel Vișan (interpretul tatălui lui Norcel în film) mi-a declarat: „Rolul Tataie din filmul regizorului Radu Gabrea este deosebit, complex și dificil. Pentru mine ca actor, este un rol deosebit de important, fiindcă există o penurie de personaje de film viabile dramaturgic sau pur și simplu existente în scenarii aflate în producție. Este un mare noroc pentru un actor să «cadă» pe un asemenea rol. Mă bucur, de, asemenea, că acest film abordează un subiect arzător, pe o lume specială, aceea a oamenilor handicapați. Este o lume absolut specială, cu probleme profunde, cu oameni deosebiți, cu drame individuale necunoscute. Pentru marea majoritate (cea a oamenilor normali) este o lume care nu interesează, care provoacă, într-un fel, indiferența. Asta, până ne izbim de personaje și întâmplări din lumea celor handicapați. Și pe Dumnezeu îl invocăm doar atunci când avem nevoie de el, și atunci ne clatină, indiferența. Persoanele cu handicap trăiesc însă într-o lume normală, și multe personaje din această lume sunt poate vinovate de acest handicap (moral, psihologic). În fine, personajul pe care îI joc în filmul lui Radu Gabrea face parte dintre cele 5-6 personaje de film la care țin enorm de mult”. Ultima afirmație a apreciatului actor clujean ne sugerează, încă de acum, dimensiunea umană a unei creații cinematografice pe care o dorim a fi cât mai curând la fireasca sa întâlnire cu publicul.
     La rândul său, regizorul filmului, Radu Gabrea, îmi spune înainte de a se muta în fața monitorului prin care va controla fiecare detaliu al cadrelor ce vor urma a fi înregistrate pe o extrem de performantă cameră digitală: „Până la urmă, inteligența și resursele umane ale copilului își vor dovedi superioritatea într-un caz existențial cu deosebite ecouri etice. Este o lecție de normalitate într-o lume care își caută, la rândul ei, normalitatea”.
     Filmul va fi produs de compania Artis Film, în colaborare cu Compania Română de Radio și Televiziune, cu sprijinul substanțial al Fundației „Marea Neagră” și al Centrului Național al Cinematografiei. Alături de Victoria Cociaș, Dorel Vișan și Tudor Necula (interpretul lui Norocel), în film au mai fost distribuiți Marius Stănescu, Horațiu Mălăele, Valentin Teodosiu, Viorel Comănici, Papil Panduru, Coca Bloos și Emanuel Petran, un tânăr actor din Cluj aflat la debutul său în film; sunetul este asigurat de Mihai Orășanu și Călin Potcoavă, montajul este semnat de Melania Oproiu iar muzica filmului va fi compusă de Adrian Enescu. Producător executiv este Cornelia Paloș.
     Două personaje extrem de importante pentru bunul mers al pregătirii cadrului pentru filmare sunt Carmencita Tăutu, secretara de platou, și Alina Apostu, asistent de regie; după trei ore de pregătire, regizorul Radu Gabrea avea totul gata pentru celebrele comenzi adresate colaboratorilor săi pentru înregistrarea a maximum două minute de film ― „Atențiune!”, „Ton!”, „Clack!”, „Acțiune!”, „Cut!”. S-au tras multe duble, s-au amânat câteva cadre din motive obiective (în timpul pregătirilor, fumul ce făcea parte din atmosfera restaurantului, se cam evaporase, a mai trebuit mascat un fir electric alb), s-a cheltuit multă energie pentru câteva zeci de secunde de film. Este greu de imaginat pentru spectatorul așezat comod în fotoliul sălii de cinematograf câte eforturi, câtă energie colectivă sunt cheltuite la fiecare cadru, la fiecare secvență de film. Radu Gabrea, un regizor cu deosebită experiență, știe însă să păstreze calmul și umorul pe platoul de filmare improvizat, pentru reușita unei opere cu o deosebită încărcătură umană ce, suntem siguri, va avea și un larg ecou la publicul spectator. Poate un fapt de mai mică relevanță artistică, dar cu conotații pentru viitoarea carieră a filmului este debutul filmărilor, care a avut loc chiar în ziua de naștere a interpretului personajului principal, Tedi Necula. Dacă filmul va fi terminat până la sfârșitul acestei toamne, este posibil ca el să participe la o preselecție pentru festivalul de la Berlin. Filmările se vor termina în luna mai, dar în general perioada de postproducție se anunță nu atât dificilă cât lungă. Totuși, faptul că se turnează în priză directă nu va prelungi perioada de filmare cu eforturi dificile din partea interpreților, conferind, în același timp, noului film semnat de Radu Gabrea un plus de autenticitate și firesc.
 
 
(România liberă, 3 mai 2001)

Tags: calin stanculescu, noro, radu gabrea

Comments: