Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Lansare de carte la Cinemateca Eforie


     ”7 capodopere ale filmului românesc” este o nouă apariție editorială a criticului de film Ioan-Pavel Azap. Cartea cuprinde articole publicate, sub titlul generic, ”Ore astrale ale filmului românesc” pe portalul istoriafilmului.ro și este publicată de Revista Tribuna din Cluj.
Lansarea din București a avut loc la Cinemateca Eforie. Alături de autor s-au aflat criticul de film Dana Duma, redactor șef al Revistei Film, editată de Uniunea Cineaștilor din România, și criticul de film Mihai Fulger, responsabil de programe la Cinemateca Română. Ioan-Pavel Azap și Mihai Fulger sunt colaboratori ai Revistei Film.
     Selecția celor ”7 capodopere ale filmului românesc” începe cu Independența României, peliculă din 1912, continuă cu O noapte furtunoasă (1943), La Moara cu noroc (1956), Pădurea spânzuraților (1965), Reconstituirea (1970), Nunta de piatră și Duhul aurului (1974) și se termină cu Moromeții (1986). Criticul Pavel Azap a vrut o imagine a cinematografiei românești de până în 1989.
     ”În ciuda aparentei distanțe în timp, toate filmele acestei subiective selecții sunt legate, mai mult sau mai puțin, unele de altele. Lăsând la o parte faptul că – excepție făcând Independența României, deși trebuie să admitem că și scenariul acestuia este inspirat parțial de poeziile lui Vasile Alecsandri din ciclul ”Ostașii noștri” – toate sunt ecranizări, sunt de reținut (de dragul demonstrației măcar, dar nu numai) următoarele:
Independența României (Aristide Demetriade, Grigore Brezianu, 1912) și O noapte furtunoasă (Jean Georgescu, 1943) au un interpret comun: Gheorghe Ciprian;
Jean Georgescu și Victor Iliu (La Moara cu noroc, 1956) au coregizat În sat la noi (1951), film în care debutează ca actor Liviu Ciulei (Pădurea spâzuraților, 1965), care Liviu Ciulei este și regizor secund al peliculei La Moara cu noroc;
Lucian Pintilie (Reconstituirea, 1970) i-a fost secund lui Iliu la ultimul lui film, Comoara din Vadul Vechi (1964);
Mircea Veroiu și Dan Pița (Nunta de piatră, 1973, și Duhul aurului, 1974) au fost studenții lui Victor Iliu;
În sfârșit, Stere Gulea (Moromeții, 1986), Mircea Veroiu și Dan Pița se regăsesc pe genericul Apei ca un bivol negru (1971), (semi)manifest al generației '70, prima tentativă de școală din cinematografia română...” (Ioan-Pavel Azap)
 

Imagine: Nicolae Cara
(2.03.2016)

Tags: 7 capodopere ale filmului romanesc, 7 masterpieces of romanian cinema, cinemateca eforie, dana duma, ioan pavel azap, mihai fulger, revista tribuna cluj

Comments: