Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Foştii sub clar de avioane


     Există un moment foarte tare în Logodnicii din America al regizorului Nicolae Mărgineanu, când personajul interpretat de Marcel Iureş (un fost pilot căsătorit cu o fostă stewardesă / securistă) se duce la un fost securist (Cornel Scripcaru, excelent în doar două apariţii!), actualmente (fireşte) om de afaceri, şi-i urinează pe birou... Scena - care apare pe la sfârşit - a fost adăugată de regizor, ea neexistând în scenariul iniţial scris de Eva Sîrbu.
     Cred că de aici trebuie început: filmul lui Mărgineanu ezită între nuanţele şi semitonurile unui scenariu care vrea să spună o poveste "de viaţă" (şi Securitate) cu o anumită eleganţă (Eva Sîrbu este un distins critic de film) şi nevoia regizorului de a "pipera" povestea cu scene-şoc. Faptul că aceste două viziuni nu s-au întâlnit era previzibil; problema e ce facem cu ce a rămas...
     Lucrurile bune sunt interpretarea reţinută a Tamarei Creţulescu (Maria, fosta prietenă a securistei Sanda, pe care aceasta o turnase) şi cea a lui Horaţiu Mălăele (partenerul de viaţă al Mariei, care e gay). Marcel Iureş este OK, dar pare cumva subfolosit - el nu are parte de Acea Scenă care să-l scoată în faţă (cu excepţia celei de pipi). Maria Ploae face eforturi vizibile de a "demonstra" cu orice preţ că poate juca şi un rol de scorpie alunecoasă, dar rezultatul e amestecat. Mai există şi "mama Eliza" (mama Mariei), care este Monica Ghiuţă; n-am înţeles de ce aceasta trebuie să aibă câte-o pălărie pe cap tot filmul, oricum nu o ajută să fie mai credibilă (te aştepţi să scoată în orice clipă o sticlă de ulei de la "Bunica")! Cei doi tineri, Oana Maria Mărgineanu (fiica Sandei) şi Andrei Runcanu (fiul Mariei), sunt mai mult pioni - uneori fazi, alteori stridenţi - ai scenariului; fata Mărgineanu (în paranteză fie spus, regizorul şi-a angajat toată familia: cealaltă fiică, Ana, a fost regizor secund, fiul Petru a compus muzica, iar mama Maria joacă) are o scenă care se vrea intensă (scoate puşca şi-ncepe să tragă la întâmplare), dar care iese comică.
     Una peste alta, Logodnicii din America e ca un Festen românesc (filmul Dogma despre o familie disfuncţională) filmat pe malul lacului Snagov, sub un cer pe care trec avioane tot filmul (iar personajele le privesc tot timpul) şi-n care "securişti" şi "Securitate" sunt cuvinte mai frecvente decât "mama" şi "tata"... Un film care se vrea "nuanţat", doar că nu a nimerit nuanţele.

 
(Libertatea, septembrie 2007)

Tags: alex leo serban, cronica de film, logodnicii din america, nicolae margineanu

Comments: