Interpreți și roluri
Film al unui amurg, al apusului legendelor cu răzvrătiți individuali a căror dreptate cunoștea, de atâtea ori, pedeapsa crunte a lanțurilor,
creația lui
Dan Pița găsește un reazăm — în afara datelor inițiale ale scenariului — în complicitatea de joc a actorilor, în primul rând, a interpreților celor trei personaje principale. Dincolo de replică, de relațiile imediat descifrabile, exista un circuit tainic al raporturilor dintre
Ovidiu Iuliu Moldovan,
Claudiu Bleontz și
Petre Nicolae căci însoțirea și despărțirea lor semnifică înseși căile de destrămare a poveștii: unul trece direct în legendă, altul sfârșește în sinucidere, iar al treilea — în disperare și trădare.
Trista împăcare de pe chipul lui Ovidiu Iuliu Moldovan — arareori alungată de un zâmbet stârnit, mai degrabă, de o amintire îndepărtată, este a celui care are conștiința zădărniciei luptătorului solitar, a „ultimului haiduc”, a celui care joacă totul pe cea din urmă carte. Cu hainele sale adunate de ici, de colo, (vestimentația este unul dintre elementele ironice în câmpul semiotic at filmului; să ne amintim, într-o ordine asemănătoare, de anacronicul Cable Hogue ori de săracul True Gritt, cel care își cârpea singur ciorapii) Pantelimonul lui Ovidiu luliu Moldovan se așază într-o mai largă galerie cinematografică a eroilor crepusculului, biruiți de timp dar nu și uitați de istorie. Pe cât de senin în fața sfârșitului ni se înfățișează protagonistul, pe atât de traversat de spaime, de oboseli nemărturisite este tovarășul său, căruia actorul Petre Nicolae îi deghizează neliniștea printr-o stăruitoare refugiere în exerciții ludice, chemate, parcă, spre a masca — sau, poate, chiar pentru a amâna — lașitatea. O partitură dificilă, dacă nu cumva cea mai dificilă, este cea a lui Claudiu Bleontz, „puștiul” care se pedepsește pentru înstrăinarea de puritate printr-o intensă trăire a conștiinței vinovăției. Personajul conceput de Bleontz își ispășește păcatul, pe de o parte, printr-o totală angajare alături de Pantelimon (nu-I supără, nu-I contrazice)— pe de altă parte, printr-o deplină libertate în fața morții pe care o caută în permanență, orice instrument al acesteia fiind binevenit: un revolver, un cuțit, un capăt de sfoară. În cadrul dramei generale a luptei solitare, eroul firește după el drama individuală a celui care își cunoaște și propriul final și pe cel al legendei. Când omul va dispărea, nu va rămâne în urma sa decât o ramă goală. Oricât de complex ar fi rolul lui Claudiu Bleontz (el însuși, sunt convinsă, un personaj complex) cred că actorul dispune de și mai mari resurse interpretative, încă nesolicitate.
Un urmăritor obosit, mai iute dedat tihnei și tabieturilor decât aventurilor iscate, aflăm în personajul întruchipat de
Victor Rebengiuc, bântuit de neîncrederi, de presimțite eșecuri. Nu este prima data când actorului transfera „răului” amărăciunea — uneori vecină cu deznădejdea — celui care știe că și ticăloșia își înnoiește, ciclic, armele, că nici în această privință nu există calificări pe viață.