V-aţi născut în această lună, septembrie, ştiam şi anul, dar l-am uitat. Am o memorie selectivă. Refuză să facă oficii de fişier, de siloz, de repertoar telefonic. Are dreptate. La numărul indicat de data naşterii, dacă v-aş suna, n-ar răspunde nimeni sau ar răspunde (aveţi aşa ceva?) un roboţel răguşit, în primele secunde îţi derutează timpanul, dar cum repetă mereu aceeaşi frază, până la urmă te dumireşti: «aţi format un număr greşit!... un număr greşit... un număr greşit...»
—Deci, e clar, n-am să vă caut acolo unde mă trimit dictionarele, ci în
România literară (joi dimineaţă la prima oră sau şi mai bine miercuri spre seară, când Roger Cămpeanu străluceşte istovit şi fericit ca o mamă care a născut cinci gemeni dolofani, când e gazeta caldă, când te murdăreşti pe degete de cerneala neuscată, când deschizi revista glont la pagina 17: ia să vedem ce mai zice Suchi!) Am să vă caut la Viorica Matei, la «Meridiane» (cu
Nestematele cinematografice pe unii i-aţi făcut nababi şi pe alţii infractori. Diamantele astea se vând pe sub mână. La negru! Băgaţi de seamă! Eu atât vă spun!). Dacă tot Bucureştiul e lichefiat, dacă patrupedele se târăsc bete de caniculă pe lângă ziduri, am să vă caut la ştrand. Dacă-i apă în piscină, dacă trambulina nu-i beteagă n-o să vă lase inima să nu faceţi «săritura îngerului» (avem mare nevoie de ceva angelic). Dacă-i iarnă, o să vă caut, bineînţeles, pe pârtie, pe Carp. În orice alt anotimp am să vă caut la «Foişor» la tenis. Mă uitam odată, nu prea demult, prin plasă: îl alergaţi pe un june cu mustaţă cânepie ca pe un hot de cai; Monsieur Cinema se defulează, îmi ziceam, gândindu-mă cât de galanton trataţi, uneori, filme care mie (poate greşesc) mi se par fără puls. Dumneavoastră le puneţi oglinda la gură şi strigaţi că-i aburită, iar pe deasupra le mai găsiţi una, două, trei, patru idei «absolut originale», idei în faţa cărora cinematograful planetar ar trebui să rămână cu gura căscată. Dom' profesor! Nu discutăm aici «puncte de vedere», deşi tare mi-e scumpă epoca în care George Ivaşcu ne punea la dispoziţie două subsoluri şi dumneavoastră pe-o parte, iar eu — iavaş, iavaş — pe cealaltă, scriam amândoi despre acelaşi film. Richard al II-lea pe stânga, Richard al II-lea pe dreapta. Era cam minunat! Dar ia să nu mă las racolată de nostalgii. Când vă scriu aceste rânduri nu mă gândesc la originalitatea, discutabilă sau nu, a cutărui cineast. Aici e vorba de originalitatea criticului, iar, daţi-mi voie să inversez rolurile, căci, aici, eu o să vin şi o să spun că prezenta lui
D.I.S. este pentru cinematogralul planetar, într-adevăr, o idee, «absolut originală». Autorul şi-a eclipsat opera. Cititorul se repede la cronicile sale înghiţindu-le pe nemestecate sau ronţăindu-le sintagmă cu sintagmă (după temperament) nu pentru că-i obsedat să afle de ce nu răspunde Tridentul. Suchianu e citit pentru Suchianu. Cititorii (şi mai ales cineaştii) vă mulţumesc — sunt sigură — pentru judecăţile de valoare. Dar ei — mai ales primii — caută în scrisul dumneavoastră nu numai o cronică, ci un anume stil, un anume foc bengal. Caută erupţia de inteligenţă, acrobaţia asociaţiei, surpriza digresiunii, priveliştea unei culturi latifundiare, amabilitatea marilor seniori, lipsa lor de crispare şi de ifose. Îl caută pe D.I.S. Sunteti incomparabil, sunteţi inegalabil, sunteţi samaritean, duelist, suporter, giuvaergiu, perpetuum mobile, scafandru în oceanul de celuloid, cosmonautul Buftei, descoperitor sau inventator de unicate (dacă după tot ce-aţi scris, despre «Singurătatea florilor»
Mihai Constantinescu n-o să vă sculpteze statuia din vârful Negoiul, atunci steaua recunoştinţei s-a carbonizat).
Unicatul pe care îI invocaţi atât de des, nu stă zic eu, în acele flori solitare, ci deasupra «Spicului», cu faţa la Cişmigiu, în imediata vecinătate a Bulevardului filmului. Aşa se şi cuvine. De vreme ce sunteţi pontifex maximus e normal ca mirenii să se foiască la picioarele edificiului fumuriu care a intrat în istoria Bucureştiului sub porecla «aici locuieşte Suchianu».
Dar de ce repet toate aceste adevăruri ştiute? A, da! Ca să ajung la cel mai cunoscut, la cel mai firesc dintre toate: profesore, dottore, vă iubim. E la mijloc ceva iremediabil.