Dominique Nasta este doctor în Filozofie şi Litere la Université Libre de Bruxelles, unde coordonează Departamentul de Studii cinematografice şi predă estetica, istoria şi analiza filmului. A venit la TIFF Lounge să vorbească despre activitatea ei publicistică.
Chiar dacă a plecat de mulţi ani din ţară, a fost mereu în contact cu istoricii şi criticii de film din România. Lucrarea ei “Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle / Cinematograful Românesc Contemporan: Istoria unui miracol neaşteptat”, apărută la editura universitară britanică Wallflower Press (Columbia University Press), a trezit interesul specialiştilor din multe ţări şi a fost primit Premiul “George Littera” de la Uniunea Cineaştilor din România în acest an.
Analiza cinematografiei româneşti din perioada 1911 - 2011 a venit să completeze nevoia de informaţii generată de afirmarea Noului Val şi de premiile pe care le-au primit filme ca
Moartea domnului Lăzărescu (2005, regia Cristi Puiu),
4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (2007, regia Cristian Mungiu) sau
A fost sau n-a fost? (2006, regia Corneliu Porumboiu). Originalitatea tinerilor regizori a stârnit întrebări despre o ţară cunoscută până atunci printr-un film,
Reconstituirea (1969) lui Lucian Pintilie, şi redescoperită la apariţia lui
Asfalt tango (1996) al lui Nae Caranfil.
Dominique Nasta a mai publicat lucrările “Meaning in Film” (1991) şi “New Perspectives in Sound Studies” (2004).
Imagine: Iulia Voicu
Montaj: Radu Georgescu
Tags: contemporary romanian cinema: the history of an unexpected miracle, dominique nasta, interviu tiff, magda mihailescu, romani in strainatate