Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Cum va arăta cinemaul comercial american după pandemie


     Jurnaliștii de film Rebecca Rubin și Brent Lang au adresat cinci întrebări care bântuie breasla cinematografică de la Hollywood încă de la începutul pandemiei. Cu toate că textul publicat de Variety la începutul lunii studiază doar industria hollywoodiană, speculațiile la care autorii au ajuns sunt de interes pentru toată breasla, căci, la urma urmei, cinemaul mondial funcționează ca un ecosistem, iar filmul comercial, fie el pericol sau sursă de profit pentru terți, se cere pândit. 

     1. Vor reuși cinematografele să ocolească falimentul? 
     Rămâne de văzut, sugerează jurnaliștii, bazându-se pe datele disponibile - lanțuri de cinematografe precum AMC (American Multi-Cinema), Cineworld și Cinemark au făcut investiții seriose în ultimii ani, fapt care le-a șubrezit bugetul pentru zile negre. AMC a avertizat investitorii că va fi nevoie de 750 de milioane de dolari pentru a o scoate la capăt, în timp ce Cineworld a adoptat o politică de austeritate, renunțând la mai multe săli din America de Nord și Europa. Cât despre cinematografele mici, adică cele independente, acestea vor putea aplica pentru subvenția oferită de guvernul american spațiilor culturale, așa-numita "Save Our Stages". 

     2. Va rămâne China o piață de desfacere pentru Hollywood?
     China a avut deja un episod fericit de box office în vară, atât cu filme americane cât și cu producții naționale. Firește, cifrele sunt în primul și-n primul rând o oglindă a stadiului în care se afla fiecare țară la momentul respectiv. Dar nu box office-ul estival înregistrat de China ridică semne de întrebare, ci conflictul americano-chinez din ultimele luni. 

     3. Când va reveni sezonul de vară al blockbusterelor? 
     Cifrele fără precedent ce lovesc săptămânal acele puține cinematografe care au rămas deschise în America de Nord (35%) nu invită la prea mult optimism. Conform lui Rubin și Bent, primele titluri ale sezonului - F9 (28 mai), Ghostbusters: Afterlife (11 iunie), Top Gun Maverick (2 iulie), Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (9 iulie) - rămân sub semnul întrebării, ceea ce ar putea duce la un decalaj al calendarului (asemănător celui suferit de mediul festivalier). 

     4. Va modifica pandemia tiparul de film popular?
     Hollywood nu își va schimba rețeta succesului, adică blockbuster-ul și franciza, asta-i clar. Însă cei doi jurnaliști ridică o întrebare justă - se vor învesti în continuare sute de milioane de dolari în filme? Un scenariu foarte vehiculat este acela că 2021 va face mutarea cinemaului în online (vezi HBO Max, care va însoți distribuția în cinematografe a unor filme precum Godzilla vs. Kong, Space Jam: A New Legacy, The Suicide Squad și Dune). Cu ce putem cădea de acord este că dispozitivele noastre personale nu au potențialul de a fructifica la maxim jocurile de sunet și imagine ale unui blockbuster, adică fix marile sale pariuri. Pariuri costisitoare. Și cum e puțin probabil ca întreaga clasă de mijloc să dea pe-afară de economii în urma pandemiei, supoziția că odată cu lansarea blockbusterelor în online vor veni și investițiile spectatorilor în echipament de redare a imaginii și sunetului la un nivel înalt e șubredă. 

     5. Mai e multiversul benzii desenate binevenit?
     Aici Rubin și Lang speculează în jurul binomului Marvel Studios-DC Films, care în ultimii ani a jucat la două mese - blockbustere cu supereroi mai puțin cunoscuți (Ant-Man și Guardians of the Galaxy de la Marvel sunt exemplele date) și așa-zisul multivers, început de Spider-Man: Into the Spider-Verse și gata să cucerească un public chiar mai larg odată cu Dr. Strange in the Multiverse of Madness și The Flash. Ideea e destul de generală - vor fi mai dispuși spectatorii să se ia la trântă cu alambicăturile multiversului sau vor prefera ceva nou? 
Detalii: Variety
PS. În România, nu au fost anunțate oficial pierderile din distribuția și producția de film. 
(05.01.2020)

Tags: brent lang, rebecca rubin, variety

Comments: