Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



O pagină de istorie

“Filmul românesc de altădată”

Jean Mihail

  • Editura Meridiane
  • Bucureşti, 1967
  • 255 pagini, 16 planşe cu fotografii
  • Postfaţă de Ion Cantacuzino

O pagină de istorie


     Apărute în 1967, la patru ani după dispariţia autorului, amintirile lui Jean Mihail aduc noutăţi şi confirmă, dacă mai era cazul, pasiunea pentru lumea filmului.
  Azi, când practic toată generaţia de pionieri ai cinematografului românesc a dispărut fizic, nu ne mai rămân decât filmele şi amintirile lor, ca mărturie a ceea ce a însemnat pasiunea, dragostea lor necondiţionată pentru cinematograf, de la începuturile acestuia şi până la sfârşitul vieţii lor.
  Greutăţile  materiale, nici puţine şi nici uşoare, au dispărut în faţa unor tineri entuziaşti ca Jean Georgescu, Horia Igiroşanu sau Jean Mihail, adevăraţi deschizători de drumuri, graţie cărora putem vedea şi azi începuturile celei de a 7-a arte la români şi pe actorii celebri ai acelor vremuri. Să menţionăm, totodată, premiul obţinut la Festivalul internaţional al Filmului de la Cannes, la secţia documentare, în 1946, de către  Rapsodia rustică, semnat de regizorul şi scenaristul Jean Mihail.
   Aceste amintiri-însemnări ale regizorului au fost elaborate între anii 1957-1959, fiind destinate ca material documentar pentru  Arhiva Naţională de Filme, manuscris donat ulterior Editurii Meridiane, fiind revăzut pentru tipar de criticul Ion Cantacuzino, coleg de generaţie cu Mihail şi autor al Postfeţei.
  De la primul film artistic românesc, Independenţa României, şi până la filmele pline de elanuri patriotic-revoluţionare ale noii noastre cinematografii comunist/socialiste de după 1944/47, toate sunt prezentate în această carte, în cele cinci capitole: I. “Primele încercări de film românesc” II. După primul război mondial (1923-1926) III. Filmul românesc prinde aripi” (1927-1930) IV. Şi iată  “SONORUL!” V.Cinematografia în zodia oficialităţii (1933-1946), plus o încheiere intitulată “Noi, cei de azi” - o trecere în revistă a filmelor relalizate în “anii puterii populare”, precum şi filmografia proprie.
  Cartea nu are un INDEX al actorilor, regizorilor sau  filmelor despre care autorul povesteşte, pentru că atunci am fi impresionaţi de numărul celor menţionaţi, celebrităţi din ţară sau din străinătate. Această “istorie vie” a cinematografului românesc este presărată şi cu diverse momente relaxante sau pitoreşti, care fac lectura agreabilă. Astfel, este mai puţin cunoscut faptul că la proiecţia Independenţei României, cel puţin la cinematograful din Roman unde l-a văzut autorul în stagiunea 1912-1913, au fost mobilizaţi militari, iar în spatele “ecranului, un gornist de la regimentul de infanterie suna atacul, în timp ce un toboşar, înarmat cu toba mare a fanfarei militare, bătea năpraznic, imitând loviturile de tun. În sală erau întodeauna vreo douăzeci de soldaţi, aduşi anume, sub comandă, să strige “ura” la scenele de atac”.
  Este impresionant de observat că dacă pentru  perioada de până la instaurarea puterii populare autorul alocă un spaţiu  de până la 234 pagini, numeroaselor filmele realizate după aceea le sunt dedicate doar un număr de 8 pagini, în care inserează şi o poezie patriotică a lui  Dan Deşliu (“Zdrobim sub ciocane trecute paragini”…). Un motiv în plus să bănuim că “şerbetul de tradafiri” oferit de către puterea şi propaganda  comunistă  intelectualilor “angajaţi” nu era  prea plăcut, aşa cum a ironizat, cu amărăciune, şi Păstorel Teodoreanu.

Cărţi noi...

de Ervin Voiculescu
     Patru decenii de frământări creatoare în slujba filmului românesc constituie cartea de vizită a regretatului autor al acestor însemnări, „document al unor vremuri în care un mănunchi de cineaşti, pasionaţi şi entuziaşti, s-au străduit să înfiripeze un început de cinematografie românească”.
     Lucrarea depăşeşte cadrul propriu-zis memorialistic, cuprinzând pe lângă amintirile lui Jean Mihail şi date istorice asupra evoluţiei primelor încercări de film autohton, culese din presa vremii sau din mărturii. Subliniem colaborarea avertizată a dr. lon Cantacuzino, îngrijitorul ediţiei, care a sistematizat şi stilizat manuscrisul, a verificat şi îmbogăţit unele date şi informaţii, a întocmit filmografia regizorului. Chiar dacă cercetările efectuate după apariţia volumului au evidenţiat unele date omise de acesta (spre pildă câteva filme ale Companiei Marioara Voiculescu, care au rulat în timpul primului război mondial) sau dacă aprecierea unor persoane şi fapte nu s-a putut debarasa de pecetea subiectivismului, cartea îşi păstrează neştirbită valoarea ei de contribuţie ştiinţifică pregătitoare a unei viitoare istorii a filmului românesc.
 
(Cinema nr. 12, decembrie 1967)
Tags: cinetipar aarc.ro, ervin voiculescu, filmul romanesc de altadata, independenta romaniei, jean mihail, rodica pop vulcanescu

Comments: