Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Cinemateca română: ”Războiul independenţei 100”


     Sub semnul manifestărilor consacrate celor 100 de ani de cinema în România, ANF — Cinemateca română a organizat „Colocviul Grigore Brezeanu şi filmul Independenţei României”. În deschidere, directorul ANF Savel Stiopul a anunţat că se va prezenta copia restaurată a acestei opere de pionierat cinematografic — amplă reconstituire a unui mare război, dar şi emoţionantă evocare a oamenilor care l-au trăit. Şi astăzi impresionează compoziţia dinamică a fiecărui cadru de intensă frumuseţe, dar şi eficienţa în ritmarea naraţiunii. La discuţiile găzduite de Cercul Militar, istoricul de artă Răzvan Theodorescu s-a referit la contextul cultural european pentru a releva modernitatea în epocă a acestui demers cinematografic românesc, recurs la istorie sincron cu fenomenul estetic contemporan revival. Muzicologul Viorel Cosma a apreciat calitatea excepţională a acompaniamentului muzical executat live de către tânăra pianistă Ramona Horvat. Memorialistul Gaby Michailescu a evocat cu multă căldură figura de marcă a societarului Teatrului Naţional, lon Brezeanu, tatăl tânărului Grigore, furnizând amănunte despre naşterea acestui film care s-a bucurat de contribuţia multor mari actori ai primei scene a ţării. Criticul Tudor Caranfil a redeschis polemica legată de paternitatea acestei pelicule pe care înclină să o atribuie lui Aristide Demetriade. Cercetătorul Bujor T. Rîpeanu, prezentând o expertiză grafologică autorizată şi alte dovezi indubitabile a contracarat orice speculaţii, reconfirmându-I ca autor de geniu al acestui film pe Grigore Brezeanu. Manuela Cernat a desprins o altă preţioasă informaţie chiar de pe monumentul funerar al regizorului: în 1919 tifosul exantematic l-a răpus pe Grigore Brezeanu pe când se afla la Cluj într-o acţiune culturală a armatei. Ceea ce confirmă legăturile sale cu armata care a participat nu numai la realizarea filmului, ci şi la lansarea acestuia — după cum a arătat Viorel Domenico în comunicarea sa. Olteea Vasilescu a clarificat situaţia celor două versiuni ale acestui subiect care a mai interesat o echipă parazită. Directorul de imagine lon Anton a analizat valorile plastice şi tehnice ale filmului în discuţie. Savel Stiopul, mergând pe urmele unui citat al profesorului lon Cantacuzino, a descoperit un articol al lui D.I. Suchianu care a asistat la turnarea filmului şi face un elogiu personalităţii ieşite din comun a tânărului regizor. S-a constituit şi Fundaţia „Grigore Brezeanu” menită să reia iniţiativele asociaţiei înfiinţate de către tatăl său: încurajarea creatorilor, artiştilor şi criticilor de talent. S-a semnat un protocol pentru recuperarea integrală şi etalonarea la standarde internaţionale a copiei acestui film.
     Cu aceeaşi ocazie, în incinta Cinematografului Eforie s-a inaugurat o cochetă sală consacrată filmului mut.
 
 
(Noul Cinema nr. 11/1996)

Tags: 100 de ani de cinema, grigore brezeanu, independenta romaniei, irina coroiu

Comments: