Cinematograful s-a privit în oglindă când cu tandrețe (
Noaptea americană — Truffaut), când cu nostalgie (
Comedia mută — Mel Brooks) sau
Nickelodeoanele lui Peter Bogdanovici) când ironic, parodiindu-și poncifele (
Joe Limonadă,
Frankenstein jr.). În aria demolărilor voioase pășește și al nostru
Ca-n filme, propunându-și să tachineze șabloanele culese din recuzita filmului polițist. Recuzită universală, agrementată local cu câte o vișinată specialitatea casei, cu „poale-n brâu” ori cu zicale menajere copios citate de un bonom ce vrea să scrie scenarii, pe numele lui de film Arcadie Popescu. Protagonistul comediei noastre își prezintă intențiile, spectatorului, direct, în obiectiv: „Scenariul pe care îl scriu acum are de toate. Și dragoste, și lacrimi, și femei frumoase, și spionaj economic, și muzică, și umor.” Cu asemenea zestre genetică cine s-ar mai îndoi de succes? În nici un caz el, confecționeurul unor situații „ca-n filme”, surprins abia în final de întorsătura lucrurilor și confesându-se (din nou în obiectiv): „Primul care a strâmbat din nas a fost regizorul” Ca să n-o mai lungesc, n-a prea plăcut la nimeni. Dar nu mă las! Le arăt eu lor!"
Spectatorul e interpelat cu haz tocmai când se ridică să plece, după cuvântul „sfârșit” — precedat de acel buclucaș „s-a”. Coperți vesele pentru o parodie scrisă inteligent de un cunoscut publicist, Liviu Timbus, — scenaristul unui reușit film de televiziune („
Muntele alb"). El și-a gândit filmul ca o comedie a erorilor de fabricație în serie, cu toate secretele stassului scoase la iveală ca într-un Bildungsroman. Procedeu care ar fi putut incita verva unui spirit ludic. Exista în scenariul lui Liviu Timbus și o logică a „fanteziilor fără imaginație” produse de rețetarul brevetat și exista, paralel cu ele, portretul unui pasionat cercetător luat drept sursă de inspirație de către neinspiratul scenarist din film. Probabil că mai ales autenticitatea acelui portret al unui om de știință l-a atras pe regizorul de vână realistă
Manole Marcus, amintindu-i un mediu cu care se familiarizase în ecranizarea sa reușită după romanul lui Augustin Buzura, „Orgolii”.
În bogata filmografie a regizorului exista însă și tendința comediei (
Operațiunea „Monstrul”) și a policier-ului (
Cianura și picătura de ploaie). I se ivea acum prilejul de a le îmbina într-o burlească parodică, un fel de „
Cianura” în cheie satirică. Dar se vede că problematica serioasă l-a atras mai mult pe omul de film, diminuându-i pofta de joacă, de parodie. Și atunci centrul de greutate artistică a fost deplasat spre rolul biologului Adam, încredințându-l inteligentei interpretative a lui
Ion Caramitru. Farmecul actorului, eleganța și discreția jocului său modern, au pus și mai tare în evidență mijloacele rudimentare cu care e conturat personajul scenaristului de către un actor numai cu experiența estradei,
Alexandru Arșinel: Ocheade și grimase, ba chiar și bâlbâieli cam greu de imaginat (un scenarist incapabil să pronunțe corect cuvântul „gamablobulină”). Între parodie și sarcasm, între ironie și satiră, rolul putea fi plin de nuanțe, convingător chiar în desfășurarea ridicolului său, dacă încăpea pe mâna unui comic cu experiența cinematografului. Actorul nu reușește — decât poate accidental — să smulgă râsul ce-ar fi sancționat superficialitatea personajului (fără a stârni confuzia cu cea a interpretării).
Anemiindu-și în acest fel propunerea satirica a filmului, regizorului îi rămâne în compensație latura gravă; ea convinge, interesează, câștigă. Datorită, cum spuneam și personalității lui Ion Caramitru, un actor care e de ajuns să apară În cadru pentru ca aerul să capete în jurul lui distincție intelectuală. Zâmbetul lui ironic pune în adevărata lumină nu numai ridicolul improvizațiilor „scenaristului” (efect urmărit de autori) dar și mijloacele ineficiente cu care e realizat acest ridicol. Un personaj cum e acela interpretat de Ion Caramitru ridică ștacheta exigențelor față de prestarea tuturor celor ce populează pelicula. Cu câtă grijă trebuie aleși cei care dau replica unui atare interpret și personaj!
Dacă s-a discutat ades despre „umorul din filmele serioase” cred că n-ar fi lipsit de interes să se analizeze reușita unor portrete serioase în cadrul unei comedii. Cred că s-ar găsi chiar mai multe repere valorice decât în filmele dedicate exclusiv „oamenilor care ne trebuie”. Acest savant cu aerul lui ușor distrat, inteligent, pasionat de profesia sa, fără declarații exprese, absorbit de descoperirea unui înlocuitor vegetal al gamaglobulinei, veșnic întârziat la întâlnirile cu nevasta, cheltuindu-și banii pe taxiuri, apare drept unul din cele mai simpatice și viabile caractere descrise în filmele de actualitate. Și asta exact acolo unde te-ai fi așteptat mai puțin într-o parodie a confecției „vieții ca în filme”. Ciudate mai sunt și căile cinematografului, câteodată!
Într-un dialog firesc, spiritual îl urmărim pe Adam-Caramitru cu tânăra soție de pe ecran, apariție fermecătoare schițată în contur subțire, exact, de
Catrinel Dumitrescu. Mici dispute, urmate de împăcări conjugale, capricii dar și firești frecușuri ce alcătuiesc viața unui cuplu normal, nu stilizat ca-n filme asigură nota de autentic de grație și farmec la care aspira multe perechi din poveștile noastre contemporane. În alt rol feminin,
Violeta Andrei evoluează cu sobrietate și ironie subțire, între Scilla și Caribda rolului.
Este un rol dificil, ca orice rol dublu, de care actrița se achită folosind multiplele laturi ale talentului ei: rolul „femeii fatale” e interpretat cu o evidență și mereu hazoasă ironie, rolul „femeii uscate” e desfășurat sub semnul gravității, farmecului lipsei de farmec.
O bună armonizare între personaje și cadrul scenografic — Petre Veniamin — în care evoluează (apartamentul soților Adam, dar și interioarele ostentative ale unor confrați de breasla) ca și costumele
Doinei Levința funcționale, cu gust, se fac remarcate. Ce păcat însă că exact decorurile destinate fanteziilor parodiate — baruri unde se leagă și dezleagă ițele polițiste, alcovuri ademenitoare, etc. sunt înghesuite într-un colț de platou și filmate fără inventivitate. Unghiuri deformând fețele și decorurile, culori terne, fără a fi misterioase, urmăresc — presupunem — delimitarea imaginarului de real. A oniricului de cotidian. Dar convenția e acuzat impusă și anihilează exact intenția satirica. E de mirare că un operator talentat și cu experiența lui
Alexandru Întorsureanu, n-a bănuit efectele contrare pe care le-ar putea obține prin această forțare a perspectivei.
Și iată că din nou ne întoarcem și spunem: Ce gen greu comedia!