Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Adrian Pintea − Omul unei cauze


     Primul cadru al filmului: un prim−plan Portretul lui Gelu Ruscanu — un chip de tradiție romantică ochi mari căutând o țintă îndepărtată, trăsături subtile, încordate, cu rezonanță de oțel. Gelu Ruscanu — „conștiința acestei dreptăți absolute”. Elevatorul continuă să coboare în salină — la ocnă, unde este închis Petre Boruga. Ruscanu, Velescu, Ladima: ipostaze ale luptei pentru libertate. Un portret−simbol pe un fond de lumină roșie, privirea lui Gelu Ruscanu se înalță spre cupola salinei — un spațiu imens, strivind, prin grea consistență pe cei aflați jos: „De care parte-i libertatea? Libertatea absolută!” ― întreabă, cu tragic umor, Velescu. Ochii lui Ruscanu îi răspund mut. Vorbele, gesturile sale toate par a fi filmate au ralenti; hainele nu îl îmbracă, îl încorsetează — sau îl apără. Pardesiul și mănușile par a face corp comun cu epiderma. Dacă ceiIalți acționează și sub imperiul senzualului sau al impulsurilor de moment, Ruscanu rămâne izolat în tărâmul lucidității: „Un singur gest din care să înțeleg că ești un om, nu o cauză”, atât îi cere Maria Sinești. Eroul rămâne „o cauză”. Gestul final o demonstrează.
     Există un moment în Cei care plătesc cu viața în care, datorită compoziției cadrului, am fi tentați să credem că eroul va ceda legăturilor familiale: scena se petrece în fosta cameră de lucru a tatălui său, în fotoIiul înalt al biroului șade Ruscanu, într-o compoziție pe diagonală, îl încadrează mama lui Sinești (pentru el, o rudă îndepărtată) și mătușa sa. Îi cer — în schimbul onoarei postume a tatălui — să renunțe la publicarea scrisorii demascatoare. Ruscanu pare prins (fizic) în capcană; stând în fotoliu, dominat de verticaIitatea celor două rude, pare să abdice. Doar un moment. Se ridică, pleacă de la birou, echilibrul s-a restabilit formal, pentru că centrul de greutate îl capătă refuzul eroului de a ceda.
     Scrisoarea nu va fi publicată ― cu ea condiționează Sinești eliberarea lui Petre Boruga. Pentru Gelu Ruscanu, Petre Boruga este o cauză. Cauza sa. Pentru care va plăti cu viața.
     A întrupa o cauză și nu un personaj. Acesta a fost rolul lui Adrian Pintea — Gelu Ruscanu în Cei care plătesc cu viața.
 
 
(Noul Cinema nr. 12-1/1990)

Tags: adrian pintea, cei care platesc cu viata, cronica personaj, marina roman, serban marinescu

Comments: