Reviewers' Opinion
„Este filmul care a consacrat nu numai rigoarea și virtuțile cinematografice ale regizorului Victor Iliu, dar și un moment de maturizare a cinematografiei românești. Pentru 1956 — anul producției filmului —
Moara cu noroc reușește toate performanțele cinematografice imaginabile; interpretări actoricești excelente (Constantin Codrescu, loana Bulcă, Geo Barton, Marietta Rareș, Colea Răutu, etc.), o imagine de o acuratețe exemplară surprinzând prin rafinamentul orchestrației de gri-uri (Ovidiu Gologan) și o bună și viguroasă adaptare pentru ecran a nuvelei lui Slavici (Alexandru Struțeanu – Titus Popovici) și, bineînțeles, regia sobră, de subtilă permeabilitate pentru cerințele specificului cinematografic, datorată lui Victor Iliu. Acest mare maestru al filmului românesc are aici și meritul de a-i fi fost și dascăl în ale cinematografiei lui Liviu Ciulei, care semnează la
Moara cu noroc prima sa asistență de regie.” (
Dinu Kivu, Cinema nr. 3, martie 1974)
„The film outlines the coordinates of a national cinematographic style, of a vision with roots deeply buried in the soil of the Romanian reality and culture”. (
George Littera, vol. „Fascinaţia cinematografului” („Fascination with Cinema”)
„The Mill of Good Luck remains an important landmark in the history of the Romanian cinema for at least two reasons: first, due to a certain professional progress (progressvisible at multiple levels: screenplay, photography, soundtrack, actors' performance); second, through an enhanced consciousness of the cinematographic specificity. (...) In 1957, the launching of such a film equalled a
revolution in the cinema language, thus perceptiblyaltering the national film's physiognomy”. (
Călin Căliman, Almanah enciclopedic Contemporanul, 1985)
„A work of art displaying classical clarity and severity,
The Mill of Good Luck is the film facilitating the opening to the cinematographic expression of the Romanian epos, to the connecting of cinema to the ethnic values of the Romanian archaic thesaurus. Its suggestions would be taken over in the years to comein
Nunta de piatră (
The Stone Wedding) and
Duhul aurului (
The Genie of Gold), in
Ochi de urs (
Bear Eye) and in
Întoarcerea din iad (
The Return from Hell)
”. (
Roxana Pană, Almanah Cinema, 1987)