Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Pinching Apples (1955)

La mere (1955)

- Short Movie - AG - 08.06.1956

Synopsis: Adaptare liberă a schiței omonime de A.P. Cehov.

Director: Manole Marcus, Iulian Mihu

Writer: Manole Marcus, Iulian Mihu

Stars: Silvia Popovici, Sinișa Ivetici, Gheorghe Haucă


Photo Gallery:

  • Pinching Apples (1955)
  • Pinching Apples (1955)
  • Pinching Apples (1955)

Browse the entire gallery

Casting:

Silvia Popovici Aniuta
Pinching Apples (1955) Sinișa Ivetici Trifon Semionovici
Pinching Apples (1955) Gheorghe Haucă Carp
Browse the entire cast and crew

Produced By

Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică
Studioul cinematografic „București”

Production info

Conceput ca lucrare de diplomă, filmul este preluat și finalizat în condiții profesioniste – în februarie 1956 – de Studioul cinematografic „București”.
Ecran normal, a/n, 667 m.

Distributors

Direcția Difuzării Filmelor

Trivia

  • Debutul tandemului de realizatori Iulian Mihu - Manole Marcus, reper al lansării „primului val” regizoral românesc.
  • Debutul actriței Silvia Popovici.
  • Monteuza Yolanda Mîntulescu apare pe generic sub numele de Yolanda Grădinaru
  • Prezentat în premieră împreună cu Popescu 10 în control.
Opinia criticului
La mere e primul nostru film-parabolă. El se recomandă ca atare printr-un discret motto luat din nuvela omonimă a lui Cehov, de la care realizatorii au pornit, recompunând ei înșiși întreaga povestire. O singură secvență redă un fragment din textul scriitorului. Motto-ul nu afirmă nimic și spune totul, printr-o întrebare: „Credeți că acesta e un lucru nou?” Filmul este povestea miniaturală a unei întâlniri și a unei ore de dragoste, în peisajul unei pajiști paradisiace, învăluită într-o lumină de duminică, dar e în același timp un fel de Patimile pe scurt, cu un torționar în rubașcă, stăpânul livezii de mere în care cei doi îndrăgostiți ajung. Tema este, ca și în La moara cu noroc, aceea a forței discreționare, care începe cu grija protectoare („Ce mai faci, Andriușa, cum o mai duci?”), cu o diligență de dascăl („Cum sună porunca a opta?”). Supliciul continuă cu umilirea și pervertirea voinței tinerilor ce se înfruptaseră din merele stăpânului (Andriușa e pus să spună o poveste, Aniuta să rostească Tatăl Nostru, el e obligat să o sărute). De-abia într-un târziu intervine violența fizică, dar nu direct, nu din partea stăpânului furat ci reciproc, între cei doi. („Ei, frumușico, trage-i o bătaie iubitului tău, fiindcă te-a învățat să furi. Nu vrei? Atunci bate-o tu pe ea”). Apoi sluga stăpânului fluieră câinii, mulți la număr, năvălind disproporționat, ca într-un film cu evadați ce trebuie prinși. Totul e însă fără obiect ,(„Dar ce-am furat, boierule?”) și deasupra voinței individului („El uită că o bate pe logodnica sa”). Secvența se încheie cu un cuvânt mărinimos: „De nuntă o să vă trimit mere”. Culpa apare dedramatizată și între cei doi. Andriușa: „Nu sunt vinovat, a fost ca un vârtej, ce puteam să fac?” Aniuta se lasă ținută de mână, el încearcă să o sărute, trec din nou prin aceleași locuri pe unde au venit, respiră aceeași atmosferă — moartea este interioară. La mere, un film cu Silvia Popovici și Nicolae Praida, a cărei fluență și expresivitate imagistică și muzicală excepțională ar merita un studiu. (Valerian Sava, Noul Cinema nr. 4/1993)
 

Pinching Apples (1955) - Photo