REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film




Marga Barbu


  • Actriţă
  • Născut(ă): 24.02.1929 la Ocna Şugatag (Maramureş)
  • Decedat(ă): 31.03.2009 la Bucureşti

Absolventă a Conservatorului de Teatru din Bucureşti (promoţia 1948). "Destinul cinematografic al Margăi Barbu părea ca se numeşte în primul şi în ultimul rând, Aniţa.

Ea a însemnat ani şi serii filmice de-a rândul, frumuseţe sălbatică, patimi mistuitoare, cavalcade în noapte (dar puteau fi şi în zori!), fapte justiţiar-haiduceşti puse la cale în alcovuri şi voaluri orientale, priviri ameninţătoare - de-adevăratelea sau prefăcute - strecurate printre liniile de foc ale ochilor, îmbrăţişări lungi, lungi înainte de despărţire, între care interveneau aruncările grăbite în şa" (Sanda Faur, Almanah Cinema 1975).
"Era o fiinţă ambiţioasă, curioasă să afle - de pildă cum e să vorbeşti limba japoneză - gata oricând să-şi încerce puterile, să rişte. Era o luptătoare. Şi îi plăceau provocările. Îi plăceau personajele complicte, trecute prin toate stările, îi plăceau rolurile de compoziţie care o duceau dincolo de datele ei fizice (...) Domnişoara Aurica a fost şi a rămas culmea carierei sale cinematografice." (Eva Sîrbu, vol. "Actori care nu mai sunt")

Trivia

  • Născută Marga Butuc, căsătorită pentru scurtă vreme cu actorul Constantin Codrescu (pe unele generice apare ca Marga Butuc Codrescu) şi apoi recăsătorită cu scriitorul Eugen Barbu
Marga Barbu despre...
...actori
: "Niciodată nu poţi să ştii de ce e în stare un actor până nu-l provoci"
...debutul său în film: "Când am auzit pentru prima oară cuvântul MOTOR! m-a luat cu leşin, aşa emoţii aveam. Îmi dau seama că emoţia asta, cel puţin la început, mi-a stricat enorm. Oeicât de reuşită ar fi fost scena jucată în repetiţii, după cuvântul MOTOR!, urma o crispare care îmi topea bune emoţie artistică. Asta era soarta unei firi emotive care eram eu" (Magazin estival Cinema, 1983)
...momentele decisive ale carierei sale: "Toate au fost momente cruciale. Şi Marta, şi Aniţa, şi Gherda. dar mai ales momentul în care am părăsit dansul ca să mă dedic scenei" (Almanah Cinema 1984)
...pubic: „Publicul? Pentru el ne străduim, pe scenă şi în filme să-I facem să râdă sau să plângă, dar desigur, nu cu orice mijloace. Educarea publicului nu e doar o vorbă goală şi cred că asta e menirea spectacolelor valoroase. Cu atât mai mult cu cât publicul nostru e cald, receptiv şi merită să i se dea lucruri de calitate. Cea mai mare bucurie a unui actor e ca atunci când, ieşind din teatru sau din sala de cinematograf, să vadă chipurile spectatorilor păstrând încă, unda de emoţie, urma lacrimei sau a bucuriei. Oare nu pentru asta îi răpim preocupărilor cotidiene şi îi aducem cu noi pentru câteva ore într-o lume fictivă, dar totuşi adevărată?” (Cinema nr. 6, iunie 1968)

Opinia criticului
„După o pauză destul de lungă de Ia Vultur 101 la Procesul alb, ochiul acela regizoral s-a deschis aproape simultan la trei creatori: Iulian Mihu, Geo Saizescu şi Dinu Cocea. Marga Barbu a devenit rând pe rând Marta, dansatoarea de bar în Procesul alb, Irina în La porţile pământului şi hangiţa din Haiducii. Trei roluri dintre care două diametral opuse: necredincioasa şi banala soţie de geolog din La porţile pământului şi Aniţa din Haiducii, personaj de mare spontaneitate şi frumuseţe sufletească. Şi iată revelaţia: după pauza aceea lungă, Marga Barbu ia contact cu filmul nu la temperatura călduţă şi timidă a corectitudinii, ci într-un fel de explozie venită la capătul unei lungi experienţe, la capătul unui contact neîntrerupt cu filmul. Interpretările ei — mai ales Marta şi mai ales Aniţa — ard de temperament, de energie îndelung adunată. Marga Barbu pare că joacă pentru toţi anii în care n-a făcut film. Joacă cu pasiune, cu sinceritate, cu seriozitate. Încercând să stăpânească incertitudinile şi emoţiile, încercând să-şi cunoască toate posibilităţile, să şi le exploateze fără cruţare. Revelaţia Marga Barbu s-ar putea numi victoria pasiunii pentru film şi a perseverenţei." (Eva Sîrbu, Festivalul Mamaia '66)