REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film




Constantin I. Nottara


  • Actor
  • Născut(ă): 05.06.1859 la București
  • Decedat(ă): 16.10.1935 la București
Absolvent Pensionul Libertatea (1866-1870), Liceul Sfântu Sava (1870-1876), Conservatorul de Artă Dramatică și Lirică din București, profesor Ștefan Vellescu (1876-1879), și Teatrul Odeon din Paris (1883). Debut la Teatrul Național din București, în 1877. Profesor la Conservatorul Dramatic din București. Societatea Dramatică din Bucureşti i-a donat o  parte din banii cu care, în anul 1931, a  fost finalizat Căminul Nottara, loc de pelerinaj pentru tinerii actori, regizori, interpreţi. Societar de onoare al Teatrului Naţional din Bucureşti, din 1926. Nicolae Brancomir povestește că Nottara, când nu are spectacol, vine la teatru, se costumează în figurant și urcă pe scenă. (Interviu cu Ion Henter pentru Caietul nr.66 Teatrul Național, stagiunea 1982/1983).

Trivia

  • Fiul lui Ion Nottara, consilier la Curtea de Conturi.
  • Tatăl compozitorului Constantin C. Nottara.
  • În timpul Primului Război Mondial, împreună cu George Enescu şi Maria Ventura, a mers pe front să aline durerea răniților, unde l-a descoperit pe George Vraca, într-un spital din Iași.
  • Portretul expus la Muzeul MUnicipiului este pictat de Corneliu Baba, primit în dar de C. I. Nottara de la soția sa, actriţa Amelia Welner.
  • Medalii: Coroana României, Merit Cultural în grad de mare ofițer, acordat de Regele Ferdinand I în 1925; Steaua României, Meritul Cultural în grad de Cavaler, clasa I, acordat de Carol al II-lea în 1931.
  • În 1948, este înființat Teatrul Armatei, în clădirea din Bulevardul Magheru, construită de ing. Liviu Ciulley pentru fiul său, Liviu Ciulei. În 1960, Teatrul Armatei devine Teatrul ”C.I. Nottara”.
  • În București, Sibiu și Cluj-Napoca, Brăila există străzi care-i poartă numele.
  • Volumul ”Amintiri”, apărut în 1960 la Editura de stat pentru literatură și artă.
Constantin Nottara despre Arta actorului:
„Intuițiunea dă priceperea limpede, justă și imediată a lucrurilor adevărate, fără imboldul prealabil al raționamentului. (…) De îndată ce a intervenit intuițiunea, actorul nu trebuie să se lase a fi luat în vârtejul ei și să se mulțumească cu roadele ce i le oferă. Trebuie să se oprească la fie ce pas când îi vine un efect de-a gata, trebuie să-l controleze ca să-și dea bine seama în ce fel a intervenit acest factor în studiul rolului său, spre a pune bine stăpânire pe acest efect și să-l producă în decursul reprezentațiilor cu aceeași siguranță și cu aceeași intensitate.” (vol. Amintiri)