REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



”Moromeții 2”, Stere Gulea și mașina timpului


     În 1985, Stere Gulea a venit în comuna Talpa din Teleorman, lângă Siliștea-Gumești, transformată în platou de filmare pentru Moromeții, adaptarea romanului cu același nume, scris de Marin Preda.
     În 2017, regizorul a ajuns din nou în același loc, cu o ”mașină a timpului”, în care i-a luat doar pe directorul de fotografie Vivi Drăgan Vasile și pe actorul Florin Zamfirescu, pentru Moromeții 2. Noul scenariu este o continuare a primei părți și urrmărește aceleași personaje în epoca instalării comunismului și a colectivizării. Tudor Giurgiu și Oana Giurgiu de la Libra Film și-au asumat producerea filmului, care a primit puțini bani de la CNC.
     Din 2016, Stere Gulea, producătorii și scenograful Cristian Niculescu au început munca, pentru a reface ”casa lui Moromete”, care fusese abandonată mulți ani. S-a construit Bodega ”La Valache”, iar dispensarul din localitate a fost transformat în Primărie. Deasupra unei uși a fost așezat un panou modest, pe care scrie ”Celula PCR”.
     Când am ajuns noi în acel loc, era agitație mare. Se filma scena adunării din fața primăriei, cu mulți actori (Florin Zamfirescu, Cuzin Toma, Andi Vasluianu, Vlad Logigan, George Mihăiță) și figurație (actori și localnici). Moromete (Horațiu Mălăele) și prietenii (Dorina Chiriac, Răzvan Vasilescu, Gheorghe Visu, Marian Râlea, Mihai Bobonete) priveau de departe adunarea și comentau. Zilnic, pe platou a fost prezent și Iosif Paștina (Niculae Moromete), chiar dacă nu avea filmare. Venea să vadă și să învețe. S-au tras mai multe duble, oamenii din echipa de producție erau ”în priză”, Stere Gulea și Vivi Drăgan Vasile veneau pe platou pentru mici modificări. Toți erau cuprinși de un val de adrenalină, așa cum e firesc la o filmare.
     Chiar dacă s-a filmat ”digital”, cum repeta Vivi Drăgan, supărat că nu au fost bani pentru peliculă, Moromeții 2 a fost gândit pentru alb-negru, cheia corectă pentru poveste și epocă. A venit cu toată echipa de imagine, în frunte cu Liviu Pojoni jrDana Roșeanu a făcut machiajul potrivit pentru această abordare, iar Dana Păpăruz a creat costumele. Dincolo de documentarea cu fotografii de epocă, scenografa a primit un ajutor nesperat din partea unei tinere, originară din localitate, Alexandra Negrilă, care a găsit la săteni diferite obiecte de îmbrăcăminte.Titi Fleancu s-a ocupat de sunet, iar Paul Cioran, Isabela von Tenț și Alexandra Botău au fost asistenții regizorului.
     De altfel, tot satul a fost cuprins de ”febra filmărilor”. Unii au făcut figurație sau au ajutat cu produse, alții au mărturisit că și-au văzut părinții în primul film. Oana Giurgiu a fost impresionată de dorința oamenilor de a ajuta echipa, dar și de ideea primarului de a păstra toate decorurile, pentru un ”Traseu Moromeții”, un soi de muzeu în aer liber. După o zi dificilă de filmare, echipa a fost invitată la o petrecere cu grătar și lăutari.
     Călătorind cu ”mașina timpului”, Vivi Drăgan a găsit același hotel urât din Alexandria, în care a stat în 1985 și în care a fost cazată echipa din 2017. Acum nu mai trebuie să care saci cu pâine de la București pentru țăranii ”colectivizați”, așa cum făceau în 1985, dar s-a pierdut și nostalgia statului pe prispă, după o zi grea de filmare. Așa cum, în Moromeții 2, s-a pierdut semnificația întâlnirilor din Poiana lui Iocan, pentru că vremurile s-au schimbat.
Imagine: Valeriu Ciubotaru
Montaj: Radu Georgescu

Cuvinte cheie: dana paparuz, iosif pastina, libra film productions, morometii 2 film, oana giurgiu, stere gulea, vivi dragan vasile

Opinii: