Ediția 2017 a
Divan Film Festival, care va avea loc în perioada 18 – 26 august, la Craiova (Cinema Inspire și Centrul Vechi) și în Port Cultural Cetate, vine cu un
număr record de 18 filme, din care 15 vor fi proiectate în premieră națională. Printre acestea, se numără și patru producții a căror acțiune se desfășoară pe fundalul zgomos al orașelor balcanice, de la periferii până în magazine de lux sau cluburi exclusiviste.
Unul dintre acestea este
Humidity / Vlaznost (regia Nikola Ljuca, Serbia/Grecia/Olanda, 2016) spune povestea unui cuplu a cărui existență rutinieră e dată peste cap de o dispariție inexplicabilă. Petar încearcă să treacă peste lipsa Minei cum știe el mai bine. Drogurile și relațiile de-o noapte sunt parte integrantă a acestui proces, care are drept fundal lumina difuză a cluburilor de noapte din Belgrad sau intimitatea relativă a aparamentelor altora. Film nerecomandat minorilor sub 16 ani.
Tot în Belgrad și tot în cluburile de noapte se petrece și cea mai mare parte din
Afterparty / Afterparti (regia Luka Bursac, Serbia, 2017), doar că de data aceasta protagonistul nu face parte din
high life-ul sârb, ci își dorește cu orice preț să își depășească statutul, acela de simplu barman.
Lungmetrajul
There Where Atilla Passes.../ Là où Atilla passe ... (regia Onur Karaman, Canada, 2016) se petrece în orașul Montréal, însă iubirea are rădăcini lungi,
care se întind până în Turcia. În acest
coming of age sensibil și poetic, Atilla își găsește perechea, își acceptă trecutul și se regăsește pe sine.
Filmul-șoc al ediției 2017 rămâne
Transmania (Croația, 2016). În realizarea acestui omnibus, fiecare din cei 15 co-regizori a putut viziona doar ultimul minut al segmentului anterior. Rezultatul este șocant, o constantă fiind practicile sexuale de nişă în decor urban.
O altă noutate a acestei ediții a Divan Film Festival o reprezintă și numărul record de filme regizate de femei. Cele șase regizoare ale căror producții fac parte din selecția festivalului sunt Mirjana Karanovic, actriță-cult în Serbia și nu numai (
A Good Wife / Dobra zena, Serbia, 2016), Evangelia Kranioti, regizoarea picturalului documentar
Exotica, Erotica, Etc. (Franța, Grecia, 2015), Hana Jusic (
Quit Staring at My Plate / Ne gledaj mi u pijat, coproducție Croația-Danemarca, 2016), Teona Strugar Mitevska (
When the Day Had No Name, coproducție Macedonia-Belgia, 2017), Tamara Drakulic, autoarea etericului
Wind / Vetar (Serbia, 2016) și Čejen Černić (
The Mystery of Green Hill / Uzbuna na Zelenom Vrhu, Croaţia, 2017).
Detalii:
Program