În obiectiv: operatorul
Operatorul Viorel Todan a terminat nu demult colaborarea cu regizorul Mihai lacob la Pentru că se iubesc. Actualmente lucrează cu regizorul Mircea Săucan, semnând imaginea filmului O sută de lei. lată ce ne spune el despre munca lui la acest film:
— Aş fi preferat parcă să fac, în acest moment, un film color. Parcă mă trăgea ochiul către culoare. Dar nu e nimic; şi pe alb-negru se poate crea senzaţia de culoare, ba e chiar mai atrăgător. Sper să vă convingeţi de asta când va fi gata filmul. E de-a dreptul pasionant să scoţi culoare din alb, negru şi cenuşiuri.
Sunt la al treilea film cu Mircea Săucan şi totuşi nu am deloc sentimentul că fac ceva cunoscut. Se trag cadre lungi, foarte lungi. Un cadru de 100 de metri e ceva obişnuit pentru noi. Facem duble foarte puţine, uneori chiar deloc. Nici nu se prea poate filma altfel, pentru că cel mai important lucru pentru noi este adevărul acţiunii, al imaginii. De aceea nici nu se repetă cu actorii. Se fixează dinainte ce este de făcut şi se trage pe viu. Ca să fie cât mai adevărat, cât mai autentic. Astfel că ar fi foarte greu de reconstituit fiecare asemenea cadru, pentru a trage duble, încerc să evit şi o serie întreagă de alte artificii uzuale. Am, de exemplu, foarte multe filmări în maşină pentru care nu folosesc retroproiecţia (un sistem de filmare combinată). În ziua de astăzi, tot ce e fals se simte şi deranjează. Or, principalul nostru scop în acest moment este ca totul să fie cât mai autentic. Dacă vreţi, parola noastră este autenticitatea.
Pentru că eu nu fac niciodată singur imaginea, ţin să menţionez că la acest film colaborez cu Mihai Popescu, Radu Dumitru şi Paul Misirgic. Până acum n-aş putea să afirm că avem o viziune a întregului. Vom avea poate după ce vom termina filmările de interior. Vedeţi, cu Săucan, nu ştii niciodată la ce să te aştepţi; când îl crezi absent, atunci te trezeşti că e mai prezent ca oricând.