REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Martorul „Întoarcerii”


     Cronica personajului secundar
     Rug uriaş. Casa jandarmului arde sub ochii îngroziţi ai sătenilor din Vârtopi, sporind misterul nopţii şi magia locului. Foc devora­tor al nebuniei de a trăi fără suflet. Foc izbăvitor prin care satul, entitate moral-spirituală, apără fata de „fierul roşu” al pângăririi, ci și cel căruia „visul” îi relevează ultima întoar­cere a lui Mitru. Cu părul sur, ochiul lucind albastru, umerii aduşi a muncă tenace, mâinile mari, puternice, actorul pare al locului. În economia de replici a filmului, ce face ca imaginea să tâşnească percutant, sintetic, chi­pul cioplit în lemn tare al lui lon Săsăran, vo­cea cu reflexe din ce în ce mai stranii, prin care-l cheamă pe Mitru în pădure spun multe despre tâlcurile nerostite ale scenariului. Na­turaleţea interpretului în fața camerei este o pârghie a credibilității dramei asumate iar pu­terea sa de interiorizare, punctul de sprijin al acestei pârghii. Numele ei: personalitate-ta­lent. Film de excepţie, ca problematica şi artisticitate, încălzit prin câteva vizionari. Întoar­cerea din lad este povestea în care regizorul şi ceilalţi membri ai echipei au ars esența universului prozei lui Agârbiceanu iar în jăra­ticul rămas, suflând, au redeşteptat focul.
     P.S. Un „personaj secundar”, ce nu se poate trece cu vederea, este muzica compo­zitorului Cornel Țăranu,  care sensibilizează spectatorul pentru experienţa percepției, de­pline a suferinţelor umanizării.
(Cinema nr. 10, octombrie 1983)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cornel taranu, cronica personajului secundar, intoarcerea din iad film, madalina stanescu, nicolae margineanu

Opinii: