După Zidul, debut mal mult decât promiţător (întâmplat, ce-i drept, în compania operatorului Iosif Demian. care, la rându-i, debutase acompaniindu-i pe Mircea Veroiu şi Dan Pita în Nunta de piatră). regizorul Constantin Vaeni a traversat o perioadă în care succesul, chiar dacă nu l-a ocolit cu totul, nici nu l-a răsfăţat din cale-afară: Buzduganul cu trei peceţi pornea de la un scenariu construit exclusiv pe replică, Vacanţă tragică, cu toată prospeţimea unor secvenţe — reuşea ciudata performanţă de-a aduce „figurile” scrisului sadovenian la numitorul comun al unor simple manierisme. Iar Ancheta cădea în conventional şi uscăciune tocmai prin excesiva (de fapt: falsa) rigoare a demonstraţiei... Cât despre cele două filme de montaj ale lui Constantin Vaeni: Teatrul cel Mare şi Campionii, ele nu intră în discuţia de astăzi. A venit, însă, momentul întâlnirii cu proza lui Marin Preda: moment aşteptat de cineast ca prilej al unei posibile resurecţii din letargia în care, mai totdeauna — şi, uneori, în ciuda unui activism manifest în gestică şi vorbă — te aruncă incertitudinea reuşitelor parţiale... Sorţii nu-i păreau defavorabili lul Constantin Vaeni — raporturile dintre Marin Preda şi a şaptea artă fiind amicale, dar neconcludente: oricât de bine făcut, Desfăşurarea rămâne — tocmai prin calităţile sale — un film aparţinător perioadei de-nceput a cinematografiei noastre socialiste. Iar celelalte două (Porţile albastre ale oraşului şi Marele singuratic) nu sporesc în vreun fel zestrea acestor raporturi. Personal, mă aşez printre cei ce-l socot pe Marin Preda drept „autorul unei singure cărţi" : „Moromeţii” (I, 1955). Întemeindu-se pe argumentul valorii, un asemenea tip de judecată nu exclude interesul pentru (celel)alte cărţi ale prozatorului — şi, desigur, nici putinţa de a le analiza... Apărut în 1968, „Intrusul” poate fi citit la cel puţin trei nivele — primul dintre acestea fiind cel biografic: după cum se ştie, romanul „transcrie" „...confesiunea electricianului Călin Surupăceanu, care-şi evocă într-o manieră discontinuă principalele momente ale vieţii până la un punct care marchează închiderea unui ciclu existenţial”. Un al dollea nivel de lectură răsfrânge faptul că — printr-o veritabilă infrastructură de întâmplări şi evenimente incrustate în biografia personajelor — scriitorul întreprinde radiografia unei epoci revolute (din acest punct de vedere, apropierea romanului — nu şi a filmului, după cum vom vedea — de Omul de marmură al lui Andrzej Wajda, fiind perfect îndreptăţită... În sfârşit, la un al treilea nivel de lectură depistăm atitudinea polemică a scriitorului, „Intrusul” vizând, din acest punct de vedere, „..falsa literatură consacrată constructorilor de pe şantierele industriale, fiecare eveniment fiind privit într-o perspectivă exact contrarie viziunii tradiţionale convenţionale”.
Pentru cel ce intră în sală fără a cunoaşte „Intrusul”, filmul lui Constantin Vaeni oferă un spectacol cinematografic cu multiple valenţe — decurgând, mai toate, din explorarea bogatului filon biografic al cărţii. Faptele vieţii lui Călin Surupăceanu aşa cum şi-o povesteşte el: aparatul de filmat substituindu-se cu dezinvoltură „vocii” eroului — sunt puse coerent şi expresiv în pagină, cu folosirea unui limbaj cinematografic ce dovedeşte buna stăpânire a mijloacelor „tradiţionale” de expresie. Că regizorul se mişcă, sigur de sine, în acest registru — şi nu în altul — o dovedeşte şi faptul că timidele „îndrăzneli de limbaj”, pe care şi le permite Constantin Vaeni (precum repetatele treceri de la .”alb-negru” la „color” şi retur) nu fac decât să dilueze substanţa filmului — fără profit real în planul expresiei.
Important atu al filmului, distribuţia include actori de formaţie şi din generaţii diferlte, dar integraţi unei viziuni regizorale care urmăreşte în primul rând calitatea impecabilă a prestaţiei: Şerban Ionescu (Intr-un rol care-1 egalează ca prestanţă, dificultate şi întindere, pe cel din Blestemul pământului, blestemul iubirii), regretatul Amza Pellea (la ultimul său rol important), Valentin Teodosiu (cu verva de joc a unui mare actor), Irina Petrescu, veritabile „capete de afiş”, dar şi Tora Vasilescu, Remus Mărgineanu, Valeria Sitaru, Gheorghe Cozorici sau Magda Catone, compun o tipologle diversă şi distinct conturată: ale cărei „efecte” — atent calculate — dau iluzia vieţii în neîntrecuta ei diversitate.
Imaginea, semnată de Anghel Deca, urmează cu fidelitate intenţiile regizorului; ca şi muzica excelentei compozitoare de film Cornelia Tăutu, ca şi decorurile lui Nicolae Şchiopu sau costumele create de Andreea Hasnaş.
Spectatorul care vede, însă, după ce a citit „Intrusul” îşi dă imediat seama că demersul lui Constantin Vaeni (în dubla sa calitate de scenarist şi regizor) se opreşte la primul nivel de lectură a romanului — celelalte două nivele fiind atinse când şi când, şi numai prin forţa lucruritor... Din acest punct de vedere, se poate afirma că realitatea romanului rămâne reprezentată în film — fără a deveni şi reprezentativă.