Era previzibilă, cred, încă de la
Vânătoarea de vulpi evoluția lui
Mircea Daneliuc spre narațiunea cinematografică de o construcție, aș zice, simfonică. Apar în
Glissando semnele unei metamorfoze stilistice, dar și ale interesului pentru o anume problematică at realizatorului, ca și o intenție de a devia cursul sau fluxul dramatic al narațiunii de la dinamica faptelor la aceea a stărilor, de la acțiune la introspecție, la sondajul psihologic și psiho-social. Punctul de plecare, pentru
Daneliuc, a fost, de astădată, nuvela lui Cezar Petrescu „Omul din vis”, a cărei factură și valoare
George Călinescu le precizează fără echivoc în „Istoria Literaturii române”: „Disproporția între spațiul real și curgerea imaginației sau a vorbelor se accentuează. Câteodată, fantezia e prea abundentă și de-o labilitate fulgerătoare, alteori nucleul e minim, iar risipa de cuvinte maximă... S-ar putea presupune că autorul urmărește să dea o îndreptățire fictivă unei observații de psihologie (le „deja-vu”). Nuvela aleargă însă în stil senzațional... Între tema „Omului din vis” și a ruinării din patimă a unui amic nu e nici o legătură. Amândouă ideile sunt vaste și eterogene și aducerea lor laolaltă într-o mică narațiune dovedește lipsa frenațiunii epice...”
Am sentimentul că pornind de la „Omul din vis”,
Mircea Daneliuc a ținut seama mai mult de
George Călinescu decăt de
Cezar Petrescu. Oricum, cred că l-a corectat sau l-a completat pe
Cezar Petrescu prin
Camil Petrescu, adică a căutat scriind scenariul (care devine operă de sine stătătoare) să dea coerența dramatică desfășurării, dar, mai ales, să analizeze subtextul și substratul raporturilor dintre personaje, să aprofundeze cauzalitatea evoluției lor.
Glissando — titlul pe care l-a adoptat
Mircea Daneliuc pentru povestirea astfel restructurată — este o noțiune abstracta și, într-o măsură, criptică, pe care desfășurarea filmului o decriptează, o materializează, o traduce în replici prin acele dese intervenții de „alunecare”: „avea o aplecare spre...”, „terenul pe care e casa alunecă, domnule”, „sufletul lui are o inclinație”... etc. O adevărată variațiune pe tema alunecării și a sentimentului de glisare punctează universul verbal al povestirii cinematografice.
Daneliuc — în ipostaza care îi convine lui cel mai mult, aceea de autor total și de artist de astăzi — nu putea să se oprească la litera și spiritul unei nuvele de acum o jumătate de secol. A pornit de la ea, preluând ceea ce ar cinematografic în ea și, numind re-povestirea
Glissando, a încercat să facă o analiză a unui moment social, ba chiar a unei epoci (pe care le situează cronologic și le explicitează în răstimpuri, fie prin acea zvastică malefică arborată pe ziduri, fie printr-un marș teutonic etc.) Pe realizator l-a preocupat nu atât să facă o frescă a acelor ani interbelici la capătul cărora amenințarea ce plutea în aer avea să devină realitate concretă, cât să reviziteze psihologia unei societăți glisante, să descopere morbul acelei lumi și acelei stări ale cărei structuri au devenit alunecoase. Nuvela lui Cezar Petrescu nu conține, nici măcar intențional, această dimensiune analitică psiho-socială. Scenariul lui
Daneliuc, da. Filmul se lungește și ai, de multe ori, sentimentul că bate la prea multe uși și că prea puține i se deschid, tocmai pentru că realizatorul se ferește să cadă în deslușiri pripite, se ferește să aplice, el, etichete caracterizatoare personajelor, lăsând ca evoluția lor să conducă la autocaracterizare. Sigur că un mai îndelungat exercițiu într-un astfel de film I-ar fi ajutat să tensioneze mai bine unele momente, și să acopere, dramaturgic, ceea ce pare acum rarefiat și trenant. Dar
Daneliuc este preocupat să ajungă la universul sufletesc al personajelor sale, un univers care nu este gol, dar este bolnav, vrea să ajungă la conștientul și chiar subconștientul lor. Lumea filmului poate părea astăzi ciudată. Un bărbat, care nu mai e tânăr, și-a consumat viața între farniente și ruleta cazinoului și când vizitează cazinoul zice că muncește. E obsedat de un vis în care un bărbat grizonant, însoțit de un băiețaș cam ftizic, îl ajută — în vis, se înțelege — ori de câte ori, în periplul său, domnul Teodorescu (rol în care
Ștefan Iordache este impresionant prin subtilitate, inteligență și simț at măsurii) se află la grea încercare. Omul acesta din vis, cu care își amăgește realitatea „jucătorul Teodorescu”, este pentru el nu numai un mesager al destinului său, ci, paradoxal, singurul reper existențial. Peregrinările sale par întâmplătoare și totul are aerul întâmplătorului, într-o lume pe a cărei înfățișare s-a așternut o oboseală dizolvantă, o
stare (tot filmul, de-altfel, este o succesiune de stări — de oboseală, de apatie, de nevroză și psihoză socială, de amenințare, de delir chiar, de premoniție). În aer plutește o stare malefică, primele simptome sunt și materializări ale acesteia. Dar apariția răului social, a, „malezei” cum se obișnuiește a se numi cu un termen mai prețios această cădere, departe de a determina o reacție a mediului are, dimpotrivă, un efect paralizant în această lume care nu arată că ar mai avea energia reacției. Aparent, fiecare face ceva, își urmează destinul — unul joacă la ruletă, altul joacă pocher, unul se zbuciumă și agonizează, altul se zbate să facă avere (dar în timp ce treburile materiale îi merg bine, familia îi merge foarte prost, vrea să-și „plaseze” nevasta, oferind chiar o substanțială filodormă pentru acest „gest mărinimos”, ca să câștige în schimb favorurile guvernantei copilei lui). Omul din vis, care devine realitate, își consumă și el lent, apatic și resemnat, ultima parte a vieții pe care și-o curmă, de-altfel. Lumea străzii capătă, !a un moment dat, un fel de trepidație, dar ea nu este altceva decât efectul spaimei (fiecare începe să alerge, sa caute ascunzișuri pentru că au apărut „oamenii în alb”, (albul devenind aici prevestitor de primejdie, dacă nu chiar, ca într-o lume orientală, al doliului). De aici înainte, tipologia filmului covârșește faptul istoric, personajele — înscrise într-un ciclu al pierzaniei — își văd întipărite masca groazei, a grotesc-tragicului (întregul univers al povestirii fiind cantonat parcă într-un imens ospiciu ca în Kafka, și mă gândesc mai ales la „Procesul”). Spațiul dramatic devine eterogen, aceeași clădire fiind și clinică și cazinou, alternanța planurilor nefiind logică, ci, fantastică. Este un univers în sine, al unui delir al sfârșitului. Acest univers este expresia unei stări, prefigurarea unei psihoze sociale, pe care avea să se instaureze — concret și foarte real de astă dată — răul care până atunci fusese doar prevestit.
Daneliuc precizează momentul, care este acela al ajunului celui de-al doilea război mondial, prin câteva argumente vizuale și păstrează atmosfera de alunecare ce devine stop cadru pe sinuciderea lui Teodorescu, acela care realizează acum — și pe figura lui se citește, în sfârșit, spaima — imaginea spre care a glisat lumea unde trăise.
S-ar putea ca filmul lui Mircea Daneliuc să fie și este firesc receptat în chip diferit. S-ar putea ca la unii spectatori să prevaleze efortul (și implicit oboseala) de a-I urmări (de la un anumit moment încolo, cel puțin). Pe alții îi vor satisface amploarea și inventivitatea, imaginația cineastului, nu atât pentru coborârea în epocă (acum revolută), cât mai ales în fenomenologia ei. S-ar putea în sfârșit, ca unii (și o spun pentru că am auzit deja unele păreri în acest sens) să acuze o lipse de direcție narativă, o glisare a însuși autorului filmului înspre o încărcare barocă (dar când spun aceasta, mă și întreb dacă nu cumva această glisare barocă funcționează aici ca un revelator al labirintului psihologic). Poate că filmului
Glissando i se pot aduce — dacă nu în întregime, cel puțin în parte — reproșuri de acest fel. Un lucru este însă sigur, pentru mine: și anume că el are importanța unui pas mare către actul de maturizare a cinematografiei noastre — ca gândire artistică, ca expresie, ca anvergură narativă și ca act de cultură, nu în ultimă, ci în primă instanță. Întreaga echipă de care s-a însoțit Mircea Daneliuc se cuvine elogiată — de la interpreți care sunt surprinzători cu toții, și îmi îngădui să scot în evidență mai ales pe Petre Simionescu,
Tora Vasilescu, Rada Istrate și pe
Ion Fiscuteanu — dar la locul de frunte trebuie situat operatorul
Călin Ghibu, scenograful și costumierii. lată, se poate vorbi de o imagine care nu cultivă calofilia în sine, ci creează
o atmosferă a ideilor realizatorului, o imagine semnificantă, și nu una ilustrativistă. După cum spațiul scenografic și costumația dincolo de funcția lor imediată, devin ele însele personaje ale unei psiho-drame, devin prelungirea ambiental-vestimentară a unui moment de spasm social. De-altfel, și în această privință prezența lui Daneliuc și a echipei lui nu este singulară, ci se alătură aceleia a unui
Veroiu,
Pița și
Tatos, ca să nu-i citez decât pe ei, deși nici ei nu sunt singurii.
Întreaga echipă, așadar, s-a înscris în efortul acesta pe care un realizator ca Mircea Daneliuc îl face pentru a da filmului rostul pe care trebuie aibă: acela de a fi o artă.