Cronica personajului secundar
O căruță cu iluzii străbate (într-o succesiune ambiguă) şi derutantă (?!) satele dintr-o plasă a unui judeţ oarecare aflat, ca întreaga ţară, la răscruce de istorie. Ţăranii încă legaţi de puterea boierului, ameninţaţi de măciucile trimişilor lui, amăgiți de retorica (operatistică?!) a pretorului, îşi dospesc revolta, revoluția. Oamenii îşi hrănesc candoarea sub luminile circului, „La Mezat”. Lanţuri false se rup sub privirile lor uimite, lupte şi aprige confruntări între „campioni” le smulg admiraţia. Căruţa lui Mezat nu are însă nici un măr adevărat. Ploaia cu mere domneşti se iveşte deasupra spectatorilor doar în visul, tragic frânt, al lui Savel, despre nefericitul prinț Hamlet, „care nu poate să iubească”. Poezia lui Coşbuc sau pamfletele despre „Vulturiţa, coana preoteasă”, hrană spirituală atât de necesară nu intră în socoteala unui Mezat. Căruţa lui, căruţă a amăgirii celor ce vor să devină artişti, bate drumuri lăturalnice. Antinomic, un personaj secundar domină tonic scenariul. Îl cheamă Garofiță. Atât. Simplu. Garofiță. Mărunțel, energic, exploziv. El vrea să „dărâme exploatarea”. Dispreţuieşte lumea circarilor, a rupătoriIor de lanțuri. „Rupe pe dracu!” îl înfruntă pe Mezat. Construit de reputatul scriitor-scenarist,
Dumitru Radu Popescu, într-o gradație subtilă de Ia vorba avântată la avântul acțiunii, de la cuvântul sintetic la fapta de valoare istorică, personajul este inspirat distribuit de regizorul
George Cornea actorului Unic care este
Mircea Diaconu. În numai câteva secvenţe, el creează un personaj memorabil prin complexitate, care se aIătură cu cinste celor din
Mere roşii,
Filip cel Bun,
Secvențe,
Sfârşitul nopţii. Alchimist al dozărilor, actorul insuflă rolului, cu o inegalabilă intuiţie, cantităţile de grav şi hâtru, de forţă şi poezie. Fără el filmul ar fi mai sărac. „Mergem să luăm pământurile de la boier. Hai cu noi! Hai, mă!” şi pleacă cu mersul lui grăbit, dar apăsat să-şi ajungă din urmă tovaraşii. „Hai, mă!”, revine adesea, la început hotărât, rugător, apoi imperativ, fără replică. Actorul ştie să-i încălzească tâlcurile, să-i sporească convingător ritmica interioară. Diaconu-Garofiţă este un om al acţiunii, zgârcit la vorbă. Câteva gesturi, o privire, un zâmbet, o încruntare modulează intensitatea trăirii. Simpatia şi încrederea oamenilor se nasc spontan. (Ca şi a spectatorilor de altfel). Fără el, oamenii nu acţionează nici când au nevoie de făină. „Moara” porneşte sub mâinile lui pricepute. El nu e conducătorul acţiunilor ci sufletul lor. „Hai, mă cu noi să batem nişte ţăruşi. Daţi şi voi o mână de ajutor!” Garofiţă nu este un personaj câtuşi de puţin idealizat. Evenimentul tragic se poate petrece la doi paşi de el, fără să-l poată preveni, împiedica. Prins de jalonarea hotarelor noii istorii a satului va fi doar spectatorul, încărcat de responsabilitatea pasivă a morţii prietenului său. Întâlnirea dintre personajul derepopescian şi eroul căruia Mircea Diaconu îi împrumută farmecul sau generează un model de tânăr romantic, revoluționar, aşa cum filmul românesc şi-l doreşte.
Căruţa cu mere, peliculă ce beneficiază de un scenariu plin de căldură şi adevăr omenesc, constituie şi fericita întâlnire a patru „îngeri trişti”, actori tineri, de mare vocaţie pentru film, jucând fiecare într-un registru propriu, de un firesc cuceritor (
Radu Gheorghe,
Dinu Manolache,
Mihai Mălaimare, Mircea Diaconu.) Deci, o a doua şansă de succes! Exigenţă născută în raport cu aceste premize ne obligă să considerăm filmul lui George Cornea drept o reuşită parţială, prea mult ancorată în etos, în pitoresc, în descriptiv.