Înființată în 1992, studioul de producție Fundația Arte Vizuale a fost subiectul unei curioase retrospective organizată de cineastul
Alexandru Solomon în cadrul ediției de anul acesta a One World Romania. Împărțită pe trei calupuri, de scurtmetraj documentar, experimental și muzical (videoclip), producția nouăzecistă a Fundației a fost prezentată pe bună dreptate ca o excepție: în timpul reordonării post-comuniste a cinematografiei, când tot mai puțini cineaști reușeau să facă film și cu toții sperau la prima capodopera liberă a cinemaului românesc, operatorul
Vivi Drăgan Vasile fondează un studio video dedicat în principal tinerilor vitezomani interesați de experiment și document. Astfel au fost posibile gesturile video ale
Getei Brătescu și Marilenei Preda Sânc, documentarele timpurii ale lui
Radu Muntean și
Vali Hotea, animațiile lui
Radu Igazság de după Animafilm, și, în general, o operă colectivă, așadar inegală, într-adevăr liberă: eliberată de protocoalele respectabilității care domină industria cinematografică. La discuția care a conchis retrospectivă, moderată de criticul de film
Călin Boto, au participat mulți dintre cineaștii deja menționați, alături de producătoarea
Velvet Moraru, monteuza
Dana Bunescu, omul de publicitate Valentin Suciu ș.a.