Povestea cu iz de baladă a femeii din Ursa Mare, dupa romanul cu acelaşi titlu al lui Paul Eugen Banciu, aminteşte două din filmele de animaţie ale lui
Adrian Petringenaru:
Brezaia şi
În pădurea lui lon. Aceeaşi admiraţie faţă de satul românesc şi de tot ce ţine de această dimensiune morală şi estetică — grai, credinţă, statornicia simţămintelor — ridică filmul deasupra subiectului său. Îl propulsează într-o zonă uşor legendară, de confluenţă a unor lumi — una dinamică, trepidantă, agitată, şi cealaltă bine aşezată în legile ei străvechi, liniştită şi gata să-şi păstreze până la capăt convingerile, legile ei proprii. Grupul forestierilor maramureşeni, rămas pe şantierul unei mari construcţii ca să lucreze aici o vreme, aduce cu el — în mijlocul vălmăşagului pestriţ de oameni şi patimi ce se perindă într-o asemenea colectivitate mobilă — o armonie, o aşezare pe care numai comunitatea vieţuind de veacuri în acelaşi perimetru reuşeşte să şi-o păstreze. Potrivirea vorbei — zgârcită, metaforică, esenţială — cu fapta: dreaptă, aşezată, temeinică sugerează acest echilibru interior. Există la aceşti ţărani o neîncredere faţă de cei din dar şi o curiozitate pentru noutatea ce-i împresoară; o dorinţă de izolare — petrec între ei, cu pâinea şi glaja aduse de acasă — dar în acelaşi timp simt nevoia de a fi înţeleşi şi stimaţi de ceilalţi. Orgolioşi, cu o fire impulsivă, devin uneori agresivi. Cu un asemenea incident îşi deschide filmul, cam apăsat teatral, cortina. La cabana moroşenilor se abate, căutarea Mariei (
Florina Cercel), fata-zdrahon de care ascultă pădurarii, un artificier (
Dorel Vişan), lăudăros şi îngâmfat. Şi cum vorbele lui fără acoperire n-au trecere la munteni, lăudăroşenia va cunoaşte un energic avertisment. Celălalt, sentimental, îl va aplica acestui fante de obor, „ţărănoaia cât un urs”, îndrăgostită de el, dar neînduplecată când e jignită. Bărbatul suficient o pălmuieşte şi atunci fata va pleca de pe şantier. Se va întoarce totuşi să-I caute, după o vreme, pentru că ştie că pruncul ei — al lor — are nevoie de un tată, mai mult decât are ea de un bărbat. Şi într-o mână cu sarica, in alta cu „coconul”, Florina Cercel intră într-un magazin să-şi cumpere o rochie — alege una mai movulie, cu jenă şi grabă, sub priviriie ironice ale unor turişti şi iese îmbracată nici oraşancă nici ţărancă, oscilind între două existenţe, nemairegăsindu-se în niciuna. Între timp omul ei şi-a lăsat meseria şi s-a apucat de coţcării; când revine Maria la el încearcă să facă din ea ,,doamna Mia”, cu furouri foşnitoare şi Trabant. Fata ar pleca din nou dar nu mai are unde, pentru că satul n-o mai primeşte cu bunăvoinţă pe cea care I-a trădat. Cu mai multă încredere în această biografie dramatică şi insolită în filmul nostru contemporan, mai bine adâncit portretul acestei victime aflate la răscrucea vălmăşagului istoric, autorii şi-ar fi sporit şansele unei incursiuns originale în viaţa măiastră de azi. Doar că ei au acumulat întâmplări multe şi prea puţin credibile, sporind senzaţia de artificial, nefiresc. Dintre cele mai credibile — devenite astfel şi datorită unor actori cu experienţa cinematografică a unui
Emanoil Petruţ,
loana Crăciunescu, Dorel Vişan — una ar fi putut ea singură deveni film. E povestea unei tinere neveste prea fragilă pentru lumea brutală a şantierului, care se zbuciumit între doi bărbaţi — unul prea ocupat şi beţivan, ca s-o mai poată observa, celălalt, un uşuratic care o uită repede. La o petrecere de revelion (secvenţă bine orchestrată regizoral în care grija pentru detaliu şi pentru firescul acţiunii, observaţia satirică a unor tipuri, mărturiseste forţa cinematografică a lui Adrian Petringenaru) femeia aşteaptă la masă măcar un cuvânt aruncat în treacăt de iubitul ei. loana scotoceşte febril în poşetă ca să-şi întârzie plecarea, dar artificierul trece fără să se oprească, culege din mers o maslină şi o aruncă în gură ca pe la mahala, apoi îşi şterge mâna cu faţa de masă, cu acel firesc propriu unui mare actor. Un chef vulgar şi ostentativ care o dezgustat pe sensibila fără scăpare. Privirile ei rătăcesc între cei doi beţivani — bărbatul şi amantul, care se vor lua la harţă şi apoi se vor îmbrăţişa ca doi mitici de suburbie. Taraful de lăutari cântă romanţe, moroşenii vor una de pe la ei, începe o hora în care lamé-urile soţiilor de oficialităţi din regiune se învălmăşesc cu cojoacele asudate ale oşenilor. Stridenţă de culori şi gusturi din care ochiul operatorului (
Doru Segal) portretizează atent şi cu măsură. Montajul (
lulia Vincenz) găseşte ritmul cel mai potrivit momentului. Vorbeam însă de aglomerarea multor situaţii melodramatice şi prea „făcute” pentru asemenea ambianţă umană şi naturală. O scenă de amor între ţărancă şi artiftcier e filmată poetic ca în
Hiroshima, mon amour, dar cu rostogoliri pe margine de râu; oşanca se visează mireasă desfăşurându-şi vaporoase voaluri în timp ce Murgu îşi imaginează un carusel al destinului cu toate femeile ce fug după el cu copiii în braţe, carusel ce trimite la o melodramă de succes (
Roata vieţii). Sunt note ieftine, false, într-un film intenţionat ca o confruntare gravă între două lumi. Există şi stridenţe de interpretare, recitalul ex-soţiei ce vine să stoarcă bani bărbatului înşelat. Neîncrederea autorilor în structura „feliei de viaţă” care s-ar fi putut dispensa de asemenea aglomerări facile în favoarea unui sondaj social şi psihologic pe verticală se manifeste mai din plin în a doua jumătate a filmului. Regizorul ar fi trebuit să-şi ajute mai substanţial colaboratorii fără experienţă, la primul său scenariu, Eugen Paul Banciu aduce ecranului prospeţimea şi culoarea mediilor descrise, autenticitatea unor dialoguri, nu şi selecţia severă a faptelor şi construcţia unitară a întregului. La rândul său, talentatului operator-documentarist Doru Segal îi reuşesc filmările de natură şi portretele (cele de prim plan, dar şi cele din figuraţie) nu şi armonizarea lor într-un stil plastic unitar. Senzualitatea unor cadre — ambianţa generoasă a poveştii de dragoste, exuberanţa coloristică a peisajului de toamnă, la munte, filmat cu încântare, transmit la rândul lor, plăcere şi încântare. Partitura
Corneliei Tăutu prelucrează cu succes motive folclorice dominate de un nostalgic cântec de bucium.
Mai nesatisfăcător la o privire lucid-analitică, filmul acesta creează o anume stare, o disponibilitate cu care-I primeşti mai bine decât îl poţi judeca.