Cronica muzicii de film
Muzica lui
Cornel Ţăranu este remarcabilă şi, în acelaşi timp, se remarcă, ceea ce nu reprezintă unul şi acelaşi lucru, în cazul de fațâ. Gândită pe ideea de integrare perfectă în coloana sonoră, de asociere organica, până la unitate câteodată, cu zgomotele, ea nu îşi pierde nimic din personalitatea limbajului independent: este factorul esențial al atmosferei sonore a filmului, cu o pondere foarte importantă în dramaturgia acestuia. Între muzica şi restul coloanei sonore se produce o influențare reciprocă ce devine marca definitorie a acestei creații: ele se nasc şi se topesc dintr-una într-alta, „ungând” trecerile dintre cele trei momente mari ale peliculei. Detalierea unuia din ele mi se pare deosebit de interesantă: în finalul părții de război, urletul lui lon rănit de expIozie este integrat într-o textură simfonică de un extrem dramatism, şi gândit efectiv ca un timbru şi o frecvență omogene cu formația orchestrală a momentului. Apoi dezolarea ultimului cadru al acestei părți se accentuează prin infiltrarea clopotelor în aceeaşi atmosfera tonală,
legându-l cu revenirea în lumea satului natal al eroilor. Avem deci de-a face cu un paralelism al Iogicii celor două limbaje: muzica dramatizează și prefigurează, conturând exact acel ,,zig-zag” despre care vorbea
Tiberiu Olah.
Structura tripartită a filmului se vădeşte şi în construcția partiturii sale. Fără a afirma asemănarea, analogia cu forma muzicală de sonata se impune, totuşi, ca o idee. O expunere, o dezvoltare şi o revenire numai aparentă în aceeaşi lume, de fapt pe un alt plan, caracterizează atât dramaturgia cinematografică, cât şi pe cea sonora. Temele muzicale din prima parte a satului îşi fac loc şi în ultima, „îngreunate” ca sens de atmosfera de mister (fantome, duhuri albe cu trup de femeie, viziunile jandarmului, casa părăsită, întreg arsenalul, dozat cu perfect bun-gust, al unui fantastic specific satului şi specific lui Agârbiceanu), atmosfera ce planează asupra întregii secțiuni a „revenirii”. Nu trebuie neglijată însă ultima temă muzicală a filmului, pe care se desfăşoară genericul (drept care este, desigur, neglijată de public): tema gravă, viguroase, de tentă epică, restabilind într-un fel, după „patologia” finalului, un echilibru natural, omenesc, concluziv.
Muzica acestui film deţine două funcţii, pe care le-am putea numi subiectivă şi obiectivă. Funcţia subiectivă este preponderentă: se muzicalizează astfel o relaţie între personaj şi lumea în care este integrat în momentul respectiv (satul, frontul), sau relaţiile între personaje. Întreaga muzică halucinantă a secţiunii „iadului” se împleteşte din coşmarul războiului, dar şi din conflictul latent al celor doi bărbaţi. Reluarea muzicii din timpul luptelor la viziunea Veronicăi în stufăriş deconspiră halucinaţia. Pe de altă parte, există atmosfera sonoră a satului, aşa cum năpădeşte asupra lui Dumitru la sosirea sa de la începutul filmului, sau cea magică, simțită prin intermediul Catarinei în secvenţa descântecului: dar există şi atmosfera aşa-zisă obiectivă a satului, realizata prin creaţia originală discret folclorică, cu o subtilă şi foarte modernă folosire a instrumentelor populare (buhaiul, drâmba), sau prin crâmpeie citate ale vieţii muzicale rurale, legată de ritualurile existenţei umane sau ale momentului: nunta maramureşană, balada bărbaţilor care pleacă la război (binecunoscută). Muzica deţine în felul acesta atât o funcţie realistă, documentară dacă vreţi, cât şi una simbolică, plastică.
Muzica lui Cornel Țăranu se remarcă tot timpul mai ales prin aceasta din urmă. Dar cu adevărat remarcabilă este unitatea deplină dintre intenţia cinematografica şi cea muzicala, bazată desigur şi pe evidentele afinități elective dintre regizor şi compozitor. Este o relaţie de determinare reciprocă ce nu poate fi decât de bun augur pentru „produsul finit”. Relaţie clarificată ca atare şi în scurta secvenţă a întâlnirii cu evacuaţii, când aparatul urmăreşte degetele unei fetiţe ce atinge absolut la întâmplare (dar de fapt perfect gândit componistic) clapele unui pian, creând din câteva sunete disparate întreg universul de stare al unui moment. Cadrul acesta are o justificare muzicală, nu-i așa?