Actorul, trupul ideii
Îndepărtându-se de literatură ori de plastică, de artele aşa-zis «surori», filmul se apropie uneori — într-un punct foarte înalt — de atât de străina (în structurile ei aparente) muzică. Jocul actorilor (al anumitor actori, într-un anume tip de film şi de viziune regizorală) poate fi urmărit şi el, în momentele sale privilegiate, precum un concert pentru două viori, în care virtuozitatea uneia nu-şi ajunge sie însăşi, condiţia esenţială a împlinirii fiind replica celeilalte, dialogul, zborul comun. Cu astfel de ochi şi de urechi i-am privit şi i-am ascultat pe băiatul şi fata din filmul lui
Timotei Ursu,
Septembrie, pe Vali şi Anişoara, respectiv
Geo Costiniu şi
Anda Onesa. La vremea premierei, am fost captaţi mai mult de prezenţa neobişnuitei debutante, «nedreptăţindu-l», oarecum (mă refer la temperatura elogiilor, nu la conţinutul lor) pe Costiniu, actor care posedă, se vede limpede, un mic laborator personal, în care instrumentele inteligenţei îi sunt întotdeauna la îndemână. Mi se pare însă că acel «curat sunet al perfecţiunii» — cum spunea poetul — în materie de interpretare, aparţine dialogului dintre cei doi şi nu «aparteurilor», osmozei ţesute din replici ce nu par răspunsuri la întrebări, ci întrupări deosebite ale aceluiaşi gând. Curiozitatea cordială, stânjenită, liniştea reală a fetei sunt un suport, un revelator al liniştei aparente a băiatului. Purităţii ei absolute îi corespunde nostalgia purităţii pe care o mai poartă cu el, eroul. Celor câteva adevăruri elementare pe care le stăpâneşte eroina, le stau, faţă în faţă, posibilele adevăruri ale băiatului. Din acest joc subtil al esenţelor şi al aparenţelor — niciuna dintre ele nefiind proprietatea privată a unui singur personaj — răsar germenii acelor stări al căror nume nu-I găsim foarte uşor, sugestiile plutind între autenticitate şi poezie. Interpreţii aşază, încă de la prima apariţie a acestui cuplu tragic, întâlnirea dintre El şi Ea sub semnul complementarităţii, al medaliei căreia i se restituie reversul. În cafeneaua filmată la un ceas neprielnic, al absenţei oamenilor, Anişoara şi Vali aduc în prim-plan două tipuri de singurătate: cea inconştientă şi cea dureros mascată. Fata îngână cuvinte unicului vizitator al barului, băiatul le ascultă pentru a-şi alunga propriile gânduri. În plimbarea premonitorie prin faţa pietrelor funerare de la mare, protagonistul simulează sângele rece, lectura impasibilă a mesajelor eternităţii; eroina nu cunoaşte tactica refugiului, o nedesluşită spaimă dictându-i să se îndepărteze de acel loc. Desigur, se poate spune că toate aceste demersuri sunt intrinsece filmului în sine, că ele alcătuiesc însăşi substanţa lor, că nu aparţin exclusiv lucrării actoriceşti. Fără talentul şi intuiţia particulară a lui Geo Costiniu, a Andei Onesa, elanul şi discursul regizoral ar fi înfăţişat ochilor noştri şi acea parte căreia îi stă bine să fie acoperită de lună: scheletul metodologic.