REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Cineclub Queer – Alive and Kicking, la Cinema Eforie


     Cineclub Queer revine la Cinema Eforie din București începând cu 19 noiembrie cu o serie de șase proiecții ale unor filme queer clasice si contemporane. Proiecțiile reflectă o restructurare a conceptului curatorial, care de acum înainte va cuprinde trei categorii: Alive and Kicking (filme produse după anii ’90, care au influențat profund felul de a aborda narațiuni queer în cinematograful contemporan), Fresh like a Daisy (filme contemporane proaspăt scoase din cuptor) și A Blast from the Past (titluri care fie au fost deja canonizate, fie fac parte dintr-o cultură încă underground care a marcat evoluția cinematografului LGBTQ+).
     Primele trei proiecții care vor avea loc la Cinema Eforie fac parte din categoria Alive and Kicking și prezintă un focus axat pe trei filme franceze de referință atât pentru cultura mainstream, cât și pentru mișcarea New Queer Cinema în Europa.
     Toate proiecțiile vor avea loc la Cinema Eforie și vor fi urmate de discuții cu publicul moderate de criticii de film Georgiana Vrăjitoru și Andrei Luca.
     Les roseaux sauvages (1994), regizat de André Téchiné (proiectat pe 19 noiembrie, ora 19h00, la Cinema Eforie), este un film despre maturizare care ilustrează căutările sociale, identitare și amoroase a trei adolescenți în prag de Bacalaureat. François (Gaël Morel), Maïté (Élodie Bouchez) și Serge (Stéphane Rideau) formează un triunghi în care relațiile pendulează la granița dintre prietenie și atracție sexuală.
     Viața aparent idilică din micul lor oraș de provincie se intersectează imprevizibil cu consecințele politice ale Războiului Algerian de Independență (1954 – 1962), iar urmările acestui război de pe alt continent nu se rezumă la un simplu ecou distant, ci sunt prezente și influențează îndeaproape opțiunile de viață ale personajelor în devenirea lor ca adulți.
     Selecționat în 1994 la Cannes în competiția Un Certain Regard, filmul a fost recompensat un an mai târziu cu patru premii César (cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu și premiul tânără speranță acordat lui Élodie Bouchez).
     Regizat de Patrice Chéreau în 1998, Ceux qui m’aiment prendront le train (proiectat pe 21 noiembrie, ora 19h00, la Cinema Eforie) surprinde tumultul unei reuniuni funerare care pune față în față familia și toate fostele iubiri ale pictorului Jean-Baptiste Emmerich. Pe drumul dintre Paris și Limoges pe care toate personajele îl parcurg pentru a ajunge la înmormântare, rudele și cunoștințele lui Jean-Baptiste, care se antipatizează reciproc pe fondul rivalităților amoroase, sunt forțate să retrăiască violența unor răni provocate de voracitatea sexuală a pictorului defunct.
     Stilul vizual al regizorului, care adesea filmează virtuos coregrafia mai multor personaje în spații claustrofobe, reflectă complexitatea unor relații, tulburi, ireconciliabile și niciodată complet lămurite între protagoniștii filmului. 
Avându-i în distribuție pe Pascal Greggory, Valeria Bruni Tedeschi, Jean-Louis Trintignant, filmul a fost nominalizat la Cannes în 1998 pentru premiul Palme d’Or, fiind recompensat în 1999 cu câte un César pentru cea mai bună regie, cea mai bună imagine și cea mai bun rol secundar feminin.
     Naissance des pieuvres (2007) marchează debutul în lungmetraj al regizoarei Céline Sciamma (prezentă anul acesta la Cannes cu Portrait de la jeune fille en feu și recompensată cu premiul pentru cel mai bun scenariu în cadrul aceluiași festival). Un coming of age, filmul se folosește de pretextul competițiilor sportive de înot sincron pentru a pune față în față trei tinere de vârste diferite, însă cu probleme similare. Construind un triunghi în care interesele amoroase ale fiecărui personaj nu-și găsesc niciodată răspuns, filmul redă cu multă vitalitate și acuratețe tumultul emoțional și neliniștea cauzată de pasiunile adolescentine potențial neîmpărtășite.
     Într-un veșnic joc de-a șoarecele și pisica, între Marie (Pauline Acquart), Anne (Louise Blachère) și Floriane (Adèle Haenel) se formează o relație la granița dintre prietenie, atracție și rivalitate în care privirea către celalaltă devine o armă și o formă de admirație. Filmul a fost nominalizat la Cannes în 2007 pentru premiile Un Certain Regard și Caméra d’Or, fiind recompensat cu premiul Louis Delluc pentru cel mai bun debut.
     Detalii: Cineclub Queer FB
 
(13.11.2019)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: ceux qui m’aiment prendront le train film, cineclub queer, cinema eforie, les roseaux sauvages film, naissance des pieuvres film

Opinii: