REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Ce salvăm din filmul românesc ante-1989? – Nunta de piatră


     România n-a avut parte de un Nou val cinematografic în 1960-1970, ca alte ţări din blocul comunist (care s-a manifestat cel mai puternic în Cehoslovacia dinaintea Primăverii de la Praga), dar a dat câteva filme realizate sub influenţa directă a noilor valuri europene, fie ele din Est sau mai ales din Vest. Printre ele — Nunta de piatră, din 1972, format din două episoade-ecranizări după două povestiri de Ion Agârbiceanu: Fefeleaga (regizat de Mircea Veroiu) şi La o nuntă (în regia lui Dan Piţa). Filmul face un duo (sau dacă vreţi un cvartet) cu un alt film al celor doi regizori — Duhul aurului (1974), de asemenea ecranizare a două nuvele ale lui Agârbiceanu: Vâlva băilor (Mârza — regizat de Mircea Veroiu) şi Lada (regizat de Dan Piţa).
     Nunta de piatră e deci un film foarte tributar esteticii cinematografiei anilor 1960-1970, fără ca prin aceasta să înţelegem absolut deloc depăşit. Filmul rezistă prin imaginea alb-negru excelentă (Iosif Demian), prin muzica foarte bine alesă (un compozitor de excepţie, dar din păcate deloc prolific — Dorin-Liviu Zaharia; apoi Dan-Andrei Aldea şi Sfinx), prin atmosfera aceea dezolantă care învăluie personajele şi lasă moartea să tragă cu coada ochiului încă de la început. Ambele episoade îl captează pe spectator şi-l plonjează într-un univers semioniric, foarte puternic. Nunta de piatră nu e un film care să te fascineze prin inteligenţa sau îndrăzneala scenariului ori prin ingeniozitatea regiei, ci te acaparează prin atmosferă — cu siguranţă una dintre cele mai reuşite din întreaga cinematografie românească.
     Reuşita celor doi regizori e cu atât mai meritorie, cu cât filmul marchează practic debutul cinematografic al celor doi. Ei mai semnaseră câteva scurt metraje sau filme documentare fie împreună, fie separat, dar încă nici un lungmetraj. În măsura în care Nunta de piatră poate fi considerat un lungmetraj pentru fiecare din cei doi (în realitate, fiecare din cele două episoade are lungimea unui mediumetraj), atunci el este, într-adevăr, un debut de excepţie — una dintre bijuteriile filmului românesc.
 
(Dilema veche, 3-9 iulie 2008)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cele mai bune 10 filme romanesti, dan pita, despre filmul romanesc ante 1989, laurentiu bratan, mircea veroiu, nunta de piatra film

Opinii: