REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



​Calitatea de prezent acut


     Cronica documentarului
     „În film, momentul prezentului este, ca în orice desfășurare de timp, reală, un moment real, al tranziției dintre trecut și viitor", scria Georg Lukacs în capitolul din „Estetica” sa dedicat cinematografului. Călăuziți, parcă, de acest jalon teoretic, trei regizori documenta­riști: Jean Petrovici, Eugen Gheorghiu și Er­win Szekler, împreună cu o strălucita echipa de operatori compusa din I. Bârsan, D-tru Gheorghe, Ilie Valentin, Eugen Lupu, N. Oprișan, I. Ostrovschi și Emil Nastovici, au fi­xat pe peliculă evenimentul de o inestimabilă valoare politică, economică, naționala și umană care din stadiul de idee, într-un viitor întrezărit, trecând prin calitatea de prezent acut, a și devenit istorie.
     Dacă celelalte trei episoade Geneza, Trep­te și 26 Mai 1984, făcând parte din epopeea documentară: Un drum pentru milenii, dedi­cată grandioasei construcții a canalului Dunăre—Marea Neagra, urmăresc și prezinta cu mijloace aproape clasice, dar în planuri ade­seori antologice, etapele nașterii unui nou semn memorabil pe harta țării, neputân­du-li-se contesta acea dominantă comuna — forța adevărului de viață și monumentalitatea gustului uman, surprins atât în desfășurări ample, cât și în detalii de subtilă frumusețe — asupra episodului intitulat Ultimul prag — al treilea în structura simfonică a filmului — ne îngăduim, în limita spațiului, o mai aprofun­dată analiză.
     Este episodul unor clipe-unicat, al unor gesturi ultime, încheiate, al unor marturii și aspecte despre care se știa că, în mod obiec­tiv, vor avea să dispară, sau să fie uitate. Uti­laje și basculante s-au retras și, odată cu ele, si oamenii. Ultima benă de beton urcă, goală, spre cer. Ultimii pași pe fundul canalului, „care nu va mai fi văzut decât de scafandri”, suna reverberați între pereții înalți de 7 metri. Ultimul prag de pământ care mai ține-n frâu apele sale înlăturat cu precauții de echipajul ultimului excavator prezent pe șantier. Într-un șuvoi timid, Dunărea își face loc prin­tre rocile dislocate. În cabina turnului de te­lecomandă a ecluzei, unicitatea clipei e co­pleșitoare. „Începem inundarea ecluzei!” Mai este cineva întârziat, acolo, jos? „Puteți începe inundarea ecluzei!” Omul urcă — parcă prea încet! — scara fixată în peretele abrupt. Cal­culat dramaturgic, după un ritm riguros și lucid, dirijat prin montajul de excepție al mon­teurului Ștefan Vuță, suspansul crește, ca în lansarea navelor spațiale. În sfârșit, porțile ecluzei se desfac majestuos. Întâi câțiva stropi, surprinși de camere, apoi apele năvă­lesc, grăbite spre întâlnirea lor cu marea. Pe platforma turnului de control bucuria proiec­tanților, a constructorilor a rupt zăgazurile. Indiscreția unui obiectiv ne face martorii unei lacrimi scăpate în colțul ochiului unui bărbat. Episodul următor marchează bucuria întregii țari, prilejuită de inaugurarea de către Preșe­dintele Nicolae Ceaușescu, împreună cu to­varășa Elena Ceaușescu, a canalului Dună­rea—Marea Neagră.
     Apoi, în liniștea matinală a zilei următoare, canalul își începe viața obișnuită, cu firescul unei rutine. Un epilog voit sec, lapidar, fi­xează totul în parametrii datelor statistice, de utilitate, în câteva jaloane din legislația de funcționare a „magistralei albastre”, pe lungi­mea ei de 64,200 km.
     Un film pe măsura timpului, a oamenilor și a faptelor lor, realizat cu pasiune de oameni care au înțeles dedice cu dragoste anilor de mărețe bilanțuri, marcând cu pregnanță o epocă.
(Cinema nr. 3, martie 1985)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica documentarului, eugen gheorghiu, jean petrovici, lidia popita

Opinii: