Cea de-a noua ediţie Making Waves: New Romanian Cinema, care începe pe 4 decembrie la New York, are în program un portret dedicat regizorului Stere Gulea.
Cele două filme proiectate:
Sunt o babă comunistă (2012), în premieră pentru publicul new-yorkez, şi
Moromeţii (1986).
Making Waves promovează, în primul rând, Noul Val al cinematografiei româneşti în SUA, dar la fiecare ediţie sunt programe speciale pentru filmele clasice. În anii trecuţi, au fost prezentate, printre altele, retrospectivele Alexandru Tatos şi Liviu Ciulei, iar în 2013 ţara
westernurilor a primit porţia de
eastern prin proiecţia
Trilogiei Ardelenilor, de
Dan Piţa şi
Mircea Veroiu.
Anul acesta, festivalul aduce la Film Society of Lincoln Center una dintre capodoperele filmului românesc,
Moromeţii, a regizorului Stere Gulea, şi cel mai recent film al său,
Sunt o babă comunistă.
Potrivit lui
Lucian Pintilie, Stere Gulea, cunoscut ca regizor, scenarist, dar şi ca membru activ al societăţii civile după revoluţia din ’89, posedă o viziune asupra lumii deopotrivă „severă şi obiectivă”. Printre cele zece filme pe care le-a realizat în cei patruzeci de ani de carieră, se numără două din cele mai celebre adaptări literare din cinematografia românească:
Moromeţii (după romanul omonim al lui Marin Preda),
Vulpe vânător (după volumul Hertei Müller “Încă de pe atunci vulpea era vânătorul”), dar şi recentul
Sunt o babă comunist㸠după romanul lui Dan Lungu. Stere Gulea a scris şi regizat unul dintre cele mai puternice filme despre Revoluţie,
Stare de fapt şi a co-regizat documentarul
Piaţa Universităţii – România, despre protestele din Bucureşti, după căderea regimului Ceauşescu.
La proiecţia
Sunt o babă comunistă de la Film Society of Lincol Center, pe 5 şi 7 decembrie, participă regizorul Stere Gulea şi actriţa
Ana Ularu, care joacă în film alături de
Luminiţa Gheorghiu şi
Marian Râlea.
Deşi tratează un subiect delicat, nostalgia pentru regimul comunist, pelicula reuşeşte cu subtilitate, umor şi empatie să evite verdictele ideologice. „Eu am adus la zi acţiunea din cartea lui Dan Lungu şi am plasat-o imediat după izbucnirea crizei economice în România. Am crezut că această criză repune în discuţie relaţia noastră, a celor din estul comunist, cu trecutul,” e de părere regizorul. „În România, cei catalogaţi drept nostalgici erau văzuţi, în discursul public, ca fiind cei care trag societatea în jos sau o ţin pe loc. Într-o măsură, era adevărat, dar am simţit că nu era doar atât. Am încercat să-i privesc puţin diferit pe aceşti oameni, percepuţi ca un fel de paria, şi am încercat să înţeleg şi argumentele lor, ale celor care, în jurul vârstei de 50 de ani, s-au trezit socialmente inutili. Am început să-i văd ca pe nişte semeni, nu ca pe nişte scheme, reprezentanţi ideologici ai unui curent sau altul,” adaugă Stere Gulea într-un interviu pentru Romanian Film Initiative şi Veioza Arte.
Moromeţii este cel de-al doilea titlu semnat de Gulea care va fi prezentat la Film Society of Lincoln Center, tot în prezenţa autorului, pe 7 decembrie. Realizată în 1987, ecranizare după binecunoscutul roman al lui Marin Preda filmul rămâne un reper fundamental în cinematografia românească. Avându-i în distribuţie pe
Victor Rebengiuc,
Luminiţa Gheorghiu,
Gina Patrichi, Dorel Vişan,
Mitică Popescu şi
Florin Zamfirescu, filmul a primit după lansare numeroase premii din partea Asociaţiei Cineaştilor din România, iar Rebengiuc a fost premiat pentru acest rol la festivaluri din Italia şi Portugalia. La aproape 30 de ani de la apariţia filmului, schimbările sociale prin care trecea, înainte de al Doilea Război Mondial, lumea lui Ilie Moromete îşi va găsi ecourile în rândul spectatorilor şi criticilor de film americani, care vor putea dialoga direct cu regizorul, invitatul special Making Waves în acest an.
„Pentru mine e o surpriză că sunt invitat la New York, pentru că ştiu că există o cercetare de piaţă legată de ce ar putea interesa publicul de la Lincoln Center, un public de elită, care aşteaptă să vadă lucruri interesante din noul cinema românesc,” spune Stere Gulea. „Nu am avut până acum posibilitatea să ştiu care ar fi aşteptările publicului american de la cinemaul românesc, iar filmele mele din festival,
Moromeţii şi
Sunt o babă comunistă, nu sunt pe un trend estetic la modă. Prin ele, am încercat să creez o lume autentică şi vie şi rămâne de văzut dacă asta mai spune astăzi ceva. Am încercat să vorbesc despre oameni, care, în măsura în care capătă chip şi consistenţă, poate mai emoţionează,” explică regizorul.
Programul complet Making Waves: New Romanian Cinema 2014 este în broşura festivalului. Trailerul festivalului este realizat şi în acest an de compania Jump Cut din New York, specializată în realizarea de trailere pentru numeroase producţii cinematografice şi evenimente, printre care New York Film Festival.
Cea de-a noua ediţie Making Waves beneficiază, în premieră, de susţinerea celor mai importante asociaţii profesionale din domeniul cinematografiei româneşti - Uniunea Cineaştilor din România şi Centrul Naţional al Cinematografiei. Festivalul este posibil cu ajutorul Trust for Mutual Understanding, HBO România, Stefania Magidson - Blue Heron Foundation, ICON Production, Lark Play Development Center şi John Eisner, precum şi a
numeroşi donatori şi susţinători individuali. Printre aceştia, se numără Lucian Pintilie, Adrian Ghenie, Şerban Savu, Dan Perjovschi, Marie-France Ionesco, Corneliu Porumboiu, Daiana Voiculescu, Mihai Pop, Marius Bercea, Tim Nădăşan, Radu Jude, Vladimir Tismăneanu, Ovidiu Şandor, Mona Nicoară, Tania Radu, Dan C. Mihăilescu, Anca Fronescu, Anda Onesa, Miruna Coca-Cozma, Marius Stan, Vlad Iftinca, Ana Maria Sandu, Alexander Nanău, Andreea Vălean, Radu Ciorniciuc, Cristian Neagoe, Luiza Vasiliu, Florin şi Svetlana Mihăilescu, Domnica Nasta, Mica Ertegun, Andrei Both, Daniela Codarcea, Andrew Solomon, Eva-Maria Preiswerk și Freundschaftsverein Schweiz-Rumänien, Richard Peña, Uberto Pasolini şi mulţi alţii.
Detalii:
www.filmetc.org