REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Lucian Georgescu: ”Cutremurul Cristi” pe Cinepub


     ”Cu 20 de ani în urmă, în primăvară, un cutremur zguduia cinemaul românesc încremenit. Marfa și banii al necunoscutului Cristi Puiu, un no-budget road movie, era primul copil născut viu al artei deceniilor post-comuniste. Regizorul dintr-un bloc din Balta Albă, copil al generației Decretului, evitase avortul.  Nu mulți sînt cei care au intuit impactul seismului în cultura autohtonă.
De altfel, nici pînă astăzi acesta nu este corect cuantificat, dincolo de discursuri critice ocazionate mai ales de succesul internațional al filmelor lui Cristi Puiu și al epigonilor lui, etichetați pentru comoditate la un loc, sub numele de ”noul val românesc”, a cărui naștere oficială este considerată a fi premiera Domnului Lăzărescu.
     Am scris prima cronică mondială a filmului, nu e neapărat vreo vitejie, ci pur și simplu o întîmplare: pe holurile CNC-ului m-am întîlnit cu un personaj care era producătorul filmului. Scriam pe vremea aceea la un glossy magazine, care intra sub tipar cu o lună înainte de difuzare, iată de ce atunci cînd i-am cerut filmul să îl văd înaintea tuturor, mi-a strecurat în mînă un CD copiat la computer și mi-a șoptit: ”Se pare că ne-au selecționat la Cannes, dar nu trebuie să știe nimeni!”
     Am văzut filmul în acea noapte cu dorința nebună de a nu-mi plăcea. După miezul nopții, l-am sunat pe regizorul pe care nu îl întîlnisem niciodată și care nu îmi era defel simpatic – simțeam însă nevoia să vorbesc cu cel care schimba fundamental fața cinemaului – și nu numai – românesc. În acea noapte mi-am scris cronica. Se intitula ”Cinematograful după Cristi”. Era înainte de Paști și referința biblică nu era doar o reverență făcută filmului și simbolisticii lui, ci autorului care schimba la față o lume care avea să devină cunoscută tuturor. Asta nu înseamnă însă că este și înțeleasă.
Cinemaul lui Cristi Puiu vine dintr-o zonă întunecată pe care nu au cum să o cunoască generațiile de astăzi, darămite străini, fie ei rafinați și inteligenți. Regizorii Decretului (doi dintre cei mai cunoscuți au același prenume, Cristi) miros a cloroform, a holuri de bloc cu igrasie, iar culoarea desaturată a cinemaului lor nu e marcă stilistică, ci reproducere fidelă  a unei lumi fără soare, apocaliptice. Aceste condiții de viață nu aveau cum să nu afecteze mentalul națiunii aflate sub experiment, obligată să se reproducă pentru a-i da naștere lui Viorel, eroul filmului din această seară.
Consecvent  cu temele lui fundamentale precum puțini alții, Puiu face trecerea, în Aurora, de la road movie-ul urban, la drumul abisal. CINEPUB este onorat să găzduiască vernisajul oficial online, cu intrare liberă, a unui monument cinematografic, Aurora, de Cristi Puiu”, afirm[ criticul de film Lucian Georgescu.
     Pe platforma Cinepub pot fi vizionate și Moartea domnului Lăzărescu și Marfa și banii.
Detalii: cinepub.ro
(5.03.2021)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: aurora film, cristi puiu, lucian georgescu, marfa si banii film, moartea domnului lazarescu film, premieră cinepub

Opinii: