REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Filmul-manifest al Generaţiei ’70, la Cineclub FILM, 19 octombrie


     Vineri, 19 octombrie 2018, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 20-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căruia va avea loc un triplu eveniment.
     În primul rând, va fi prezentat, într-o excelentă copie pe peliculă (35 mm) şi în prezenţa unora dintre realizatorii săi, filmul-manifest al Generaţiei ’70 din cinematografia românească, documentarul colectiv Apa ca un bivol negru (1970), semnat de Andrei Cătălin Băleanu, Pierre Bokor, Iosif Demian, Stere Gulea, Roxana Pană, Dan Piţa, Dinu Tănase şi Mircea Veroiu.
     „Echipa documentarului-eseu Apa ca un bivol negru – alcătuită din absolvenţi ai promoţiei 1969-1970 (secţia regie), din teatrologi-filmologi ai aceleiaşi promoţii, din câţiva operatori ai promoţiilor anterioare şi din alţi specialişti tineri – reprezenta, aşadar, debutul «generaţiei ’70», care avea să joace un rol important în devenirea cinematografiei naţionale. Filmat «la cald», în primăvara anului 1970, cu imagini din miezul stihiei, dar prezentat pe ecrane abia în mai 1971, documentarul Apa ca un bivol negru anunţa destinul fast al realizatorilor de atunci: tinerii cineaşti – majoritatea încă studenţi – se afirmau printr-un film de atitudine, cu caracter programatic, mesajul lor având – cum spuneam – atributele unui manifest. Spiritul civic avea să rămână o constantă a activităţii lor cinematografice şi extra-cinematografice.” (Călin Căliman, IstoriaFilmuluiRomânesc.ro)
     „Trecuseră vreo două săptămâni de la izbucnirea inundaţiilor şi ne-am dus la vărsarea apei, la Brăila. Se filmau episoade, fără structură şi fără un minim de script, se improviza. Întâlneam oameni aflaţi în pericol, sau ulterior trecerii pericolului – iar oamenii, în astfel de situaţii, te impresionează, unii dintre ei vorbesc cu miez. Dar era important că ne apropiam de oameni adevăraţi, că vorbele le aparţineau şi nu le îneca un comentator cu observaţiile lui, cum se întâmpla cel mai adesea în documentarele de la Sahia. Până la urmă, Apa ca un bivol negru a fost pus la cutie şi închis din motive ideologice.” (Stere Gulea, „Film Menu”, 2013)
     Cu această ocazie, va fi lansată cartea „Filmul, mon amour”, un volum de şi despre regretatul critic şi istoric de cinema Călin Căliman. Acesta, un susţinător neobosit al Generaţiei ’70, ca şi al tuturor cineaştilor români importanţi, ne-a părăsit anul acesta, pe 25 aprilie, la puţin timp după lansarea ediţiei a treia, adusă la zi, a monumentalei sale „Istorii a filmului românesc”. Cartea lansată la Cinemateca Eforie, prezentată de criticul Titus Vîjeu, cuprinde atât răspunsurile lui Călin Căliman la întrebările adresate lui de George Canache şi Dinu Moraru, cât şi mărturii ale câtorva dintre cei care l-au cunoscut şi apreciat pe critic. De asemenea, pe 19 octombrie va fi lansat şi cel mai recent număr (3 / 2018, al 21-lea din istoria publicaţiei) al revistei FILM, pe care Călin Căliman a onorat-o cu colaborarea sa încă de la primul număr. La lansare vor participa criticul şi profesorul de cinema Dana Duma, redactor şef, precum şi redactori şi colaboratori ai publicaţiei editate de UCIN.
     Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecţii speciale cu filme româneşti remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoţite de discuţii cu invitaţi) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicaţie trimestrială a Uniunii Cineaştilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 5 lei.
 
(17.10.2018)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: apa ca un bivol negru film, calin caliman, cineclub film, cinemateca romana bucuresti, dana duma, mihai fulger

Opinii: