REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Un debut reușit


     De mult n-am mai avut un film românesc al cârui renume internațional să fi precedat premiera națională. Maria a triumfat până acum la Locarno, Tübingen și Cottbus. Gurile rele spun: «Așa e când îl ai la spate pe Baumi». Baumi este apelativul prietenilor pentru Karl Baumgartner, producător german, reputat pentru flerul de a descoperi și susține diverse talente europene, de la Emir Kusturica (Underground, Pisica albă, pisica neagră) la Bahtiar Hudojnazarov (Luna Papa) și de la Léos Carax (Pola X) la Serghei Bodrov (The Quickie).
     Fără indoială că Maria a beneficiat și beneficiază în continuare de faptul că este o coproducție, confirmând încă o dată, dacă mai era nevoie, că asta e cea mai bună formulă (dacă nu singura) pentru supraviețuirea filmului românesc. Dar nici un Baumgartner nu-și investește banii într-un proiect în care nu crede. Debutantul Călin Netzer i-a oferit un scenariu susceptibil de a deveni un film bun. Și i-a mai oferit și o mostra: scurtmetrajul Maria, făcut în anul trei de facultate, pornind de la același fapt real și premiat în diferite festivaluri internaționale.
     Care sunt meritele lungmetrajului Maria?
     Faptul că nu cade nici în melodramă, nici în mizerabilism, pericole de care acest subiect – o femeie e obligată să se prostitueze pentru a-și putea crește copiii – nu e deloc scutit. Sacrificiul femeii nu are nimic demonstrativ sau grandilocvent. Lumea prostituatelor de pe șoseaua de centură este ținută undeva la granița dintre sordid și pitoresc. Întreaga poveste culpabilizează o societate, dar pare totodată opera unui destin inmancabil. Tragicul se asociază cu comicul pentru că asa e în viață. Există și stângăcii, scuzabile la debut, ca de pildă finalul prost decupat și neglijent filmat urmat de o interminabilă litanie care se vrea storcătoare de lacrimi.
     Întreaga construcție regizorală se bazează foarte mult pe performnațele actoricești. În rolul Mariei – Diana Dumbravă, o actriță cu un real fior tragic. În rolul lui Ion, bărbatul Mariei cel alcoolic - Șerban Ionescu în binecunoscuta-i notă aspră. În rolul lui Milco, prietenul lui Ion – Horațiu Mălăele într-o compoziție savuroasă și plină de culoare.
 
(Bucarest Hebdo, 21-27 noiembrie 2003)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: calin peter netzer, maria film

Opinii: