REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Mircea Săucan din nou acasă


     Organizată de Arhiva Naţonală de Filme conferinţa de presă a regizorului Mircea Săucan a prilejuit şi doua premiere absolute: O sută de lei film realizat în 1973, difuzat cu masive tăieturi şi apoi retras, astăzi în versiune completă şi Alerta, ciclu de patru filme de protecţia muncii, realizat în 1969, fără viză de difuzare în epocă, astăzi gata pentru a primi verdictul pubIicului.
     Emoţii multe, după aproape patru ani de exil, revederi neaşteptate, gânduri, proiecte de viitor. lata câteva din marturiile cineastuIui al cărui film Meandre a intrat în patrimoniul Cinematecii franceze conduse astăzi de cunoscutul documentarist Jean Rouch.
     „Filmul O sută de lei aşa cum a rulat pe ecrane, nu a fost o operă vie, ci un cadavru, datorită numeroaselor tăieturi impuse. Astăzi se poate privi versiunea integrală a filmului care a re-devenit o operă vie.
     După Meandre am fost expediat din Bucureşti pentru a face film de protecţie a muncii. Alerta reprezintă învierea dintr-o lume, dintr-o societate, fie socialistă, fie capitalistă, unde omul este mic şi destinul lui este să mearga pe banda rulantă. Am filmat în decorul nebun al industriei create de Ceauşescu. După ce a văzut fiImul, Victor Iliu a spus: „Cu asta ai sfârşit-o!” Şi totuşi am mai făcut O sută de lei.
     Le cer scuze lui Dumitru Popescu, Ion Brad şi altora care au trebuit să se obosească destul de mult pentru a-mi strica filmele.
     Am avut în jur şi prieteni adevăraţi, care au reuşit să ascundă şi să păstreze materialele filmate. Datorită lor, astăzi filmele se pot vedea integral. Cred că „mafia” oamenilor cumsecade este mai puternică decât cei care au dorit să distrugă cultura autentică. Acest lucru nu trebuie să dispară.
     Am realizat recent primul meu film color Întoarcerea — (producţie franceză) aflat acum în faza de montaj. Despre acest film voi vorbi după premieră.
     Pentru realizarea filmului Alerta ţin să mulţumesc operatorului Nicolae Mărgineanu şi lui Mihai Creargă, interpretul principal, autentici co-autori spirituali ai acestei opere. Alerta rămâne filmul pe care îl iubesc cel mai mult."
     
     Filmele prezentate în cadrul conferinţei de presă au fost realizate de un cineast incomod, prin crezul său artistic, oricăror manifestări şi forme de îndrumare şi constrângere culturală, des obişnuite şi aplicate în epoca democraţiei socialiste încă neajunsă la stadiul de „originală”. O sută de lei (scenariuI: Horia Lovinescu) în versiunea completă aduce noi lumini în relaţiile stabilite între personaje, conturându-le nu numai expresiv, dar şi cu fervoare analitică singurătatea, teribilismul, revolta, nevoia de căldură umană, candoarea şi indiferenţa, descumpănirea şi culpabilitatea. „Nereprezentativă” pentru relaţiile socialiste de acum aproape două decenii — drama celor doi fraţi se instalează pe un fond de incomunicabilitate subliniat plastic şi în construcţia elaborată a imaginii Iui Gheorghe Viorel Todan. Un film profund gata pentru o nouă cariera cinematografică, O sută de lei arată vigoarea unui cineast aplecat asupra chipului nevăzut al sufletului, asupra nefericirii umane cu sensibilitatea originală, cu forţă poetică şi exuberanţă imaginativă. Aceleaşi calităţi dubIate de un umor indicibil sunt proprii şi ciclului Alerta, patru filme de protecţia muncii devenite prin arta lui Mircea Săucan un coerent şi autentic poem cinematografic, inutil deci, în viziunea cenzorilor, pentru a mai atrage atenţia asupra riscurilor meseriei în „măreaţa” industrie chimică a epocii. Este adevărat că în platitudinea impusă filmelor (nu numai a celor de comandă), apariţia imaginilor unor fresce bisericeşti, jocul autoironic a doi talentaţi neprofesionişti, pe atunci studentul Mihai Creangă şi eleva Gabriela Alexandru, a referirilor la Antoine de Saint Exupéry sau a unor şocante, dar perfect necesare în caz de accident, respiraţii gură la gură, au speriat comanditarii. Film de artă, fapt de artă, Alerta este măsura metamorfozei convenţiei în originalitate, a locului comun în spirituală şi poetică abordare a realităţii. CeIe două filme menţionate, alături de filmeIe Meandre (1966) şi Când primăvara e fierbinte (1960) vor putea fi revăzute într-un medalion dedicat cineastului Mircea Săucan la cinematograful UNION. (...)
 
(România liberă, 15 iunie 1991)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: 100 de lei film, alerta film, calin stanculescu, cinemateca filmului romanesc, cronica de film, mircea saucan

Opinii: